لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت اصلاح فرهنگی و اصول آن از منظر امام علی(ع) توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت اصلاح فرهنگی و اصول آن از منظر امام علی(ع) قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 4 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

 

اسلاید ۱ :

معنی اصلاح

—مصدر باب افعال به معنی بهبود بخشیدن و صلح افکندن است. صلاح: شایسته شدن، خوب شدن ضد فساد است.واژه اصلاح در مقابل افساد قرار دارد . افساد عبارت از «خروج الشیء عن  الاعتدال» به سامان در آوردن هر چیزی اصلاح است.

—

اسلاید ۲ :

معنی اصطلاحی اصلاح

—امروز وقتی می گویند اصلاح ، یعنی سامان دادن های آرام ،تدریجی و غیر بنیادی ، ولی تغییرات بنیادی را انقلاب می نامند.

— در اصطلاح اسلامی هر وقتی گفته می شود اصلاح ، نقطه مقابل افساد است ، اعم از آنکه تدریجی و ظاهری و به اصطلاح عرضی باشد یا بنیادی و جوهری.

اسلاید ۳ :

—مولفه های اصلاحات در کلام امام علی (ع)

امام علی(ع) در فرازی می فرمایند:

—«اللهم انک تعلم انه لم یکن الذی کان منا منافسه فی سلطان و لا التماس شیء من فضول الحطام، ولکن لنرد المعالم من دینک،و نظهر الاصلاح فی بلادک فیامن المظلومون من عبادک ،و تقام المعطله من حدودک»خ۱۳۱

اسلاید ۴ :

مولفه های اصلاحات از منظر امام علی(ع)

—۱-اصلاح یعنی بدعتها را از بین بردن و سنتهای الهی را جایگزین کردن،خرافه زدایی ،ایجاد تحول در اندیشه ها و عواطف

—۲-اصلاح باید به تحول اساسی و بنیادین در وضعیت زندگی مردم بینجامد

—۳- اصلاح باید در راستای احساس آرامش و امنیت مردم حمایت از مظلومان و محرومان و مبارزه با ظالمان باشد.

—۴- اصلاح باید در راستای «برپاداشتن فرمان خدا» باشد.

اسلاید ۵ :

ویژگیهای اصلاح طلبان

۱-خدا محوری.

۲-ترک  منافسه و قدرت طلبی و زورگویی.

۳-پرهیز از ثروت اندوزی(برای خود و جناح خود)۴-شناخت معالم دین خداوند.

۵-دانستن نشانه های اصلاح در شهرها.

۶- شناخت مردم و مظلومان و شناخت ظلم.

۷-آشنایی به حدود الهی (اقامه معطل ها)

اسلاید ۶ :

اصلاح فرهنگی

—از مهمترین رویکردهای اصلاحات، اصلاح فرهنگی می باشد،می توان  اصلاح فرهنگی را ریشه همه اصلاحات به شمار آورد.

—اصلاح اندیشه دینی با اجتهاد پویا،خرافه زدایی ، اصلاح دین در درون انسانها با اصلاح نیت ها ،اعمال صالح و اصلاح آخرت امکان پذیر است. «و من اصلح امر آخرته اصلح الله له امر دنیا.»

—

—

اسلاید ۷ :

رویکرد های امام در اصلاحات فرهنگی

۱-تقدم اصلاحات داخلیفاستتروافی بیوتکم واصلحوا ذات بینکم

۲-تقدم اصلاح نظام اسلامی بر جنگ با مشرکان

۳-تقدم اصلاحات معنوی(النفس مجبوله علی سوء الادب والعبد مامور بملازمه حسن الادب و النفس تجری بطبعها فی میدان المخالفه والعبد یجهد بردها عن سوء المطالبه فمن اطلق عنانها فهو شریک فی فسادها و من اعان نفسه فی هوی نفسه فقد اشرک نفسه فی قتل نفسه.)

 ۴-اصلاح خویش مقدم بر اصلاح دیگران(من نصب نفسه للناس اماما فعلیه ان یبدا بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره ؛ ولیکن تادیبه بسیرته قبل تادیبه بلسانه و معلم نفسه و مودبها احق بالاجلال من معلم الناس و مودبهم)نهج البلاغه حکمت۷۳

—

اسلاید ۸ :

اصول اصلاح فرهنگی از منظر امام علی ع

—۱- اصل‌ شناخت‌ و معرفت‌

—ثم‌ ان‌ هذا الاسلام‌ دين‌ الله… و هدم‌ اركان‌ الضلاله‌ بركنه‌… ثم‌ انزل‌عليه‌ الكتاب‌ نوراً لاتطفا مصابيحه‌ و سراجاً لايخبو توقده‌ و… و شفا لا تخشي‌اسقامه‌… جعله‌ الله رياً لعطش‌ العلما …و محاج‌ لطرق‌ الصلحاء و دواء ليس‌ بعده ‌داء…. و هدي‌ لمن‌ ائتم‌ به‌… و علماً لمن‌ وعي‌…خطبه۱۹۸

اسلاید ۹ :

۲-  اصل‌ آموزش‌ فرهنگ‌ اسلامي‌

—أيها الناس‌ ان‌ لي‌ عليكم‌ حقاً، و لكم‌ علي‌ حق‌: فاما حقكم‌ علي‌فالنصيحه‌ لكم‌ و توفير فيئكم‌ عليكم‌، و تعليمكم‌ كيلا تجهلوا و تاديبكم‌ كيلاتعلموا. خطبه ۳۴

من‌ كتاب‌ له‌ الي‌ قثم‌ بن‌ العباس‌ و هو عامله‌ علي‌ مكه‌، اما بعد فاقم‌للناس‌ الحج‌، و ذكرهم‌ بايام‌ الله، و اجلس‌ لهم‌ العصرين‌، فافت‌ المستفتي‌، و علم ‌الجاهل‌، و ذاكر العالم‌. نامه ۶۷

اسلاید ۱۰ :

۳- اصل‌ دعوت‌ به‌ تقواي‌ الهي‌ و خودسازي‌

قد الزم‌نفسه‌ العدل‌ فكان‌ اول‌عدله‌ نفي الهوي‌عن‌ نفسهخ ۸۷

—انما بدء وقوع‌ الفتن‌ اهواء تتبع‌ و احكام‌ تبتدع‌، يخالف‌ فيها كتاب‌ الله و يتولي‌ عليها رجال‌ رجالاً، علي‌ غير دين‌ الله. فلو ان‌ الباطل‌ خلص‌ من‌ مزاج‌ الحق‌لم‌ يخف‌ علي‌ المرتادين‌، و لو أن‌ الحق‌ خلص‌ من‌ لبس‌ الباطل‌ ،انقطعت‌ عنه‌ السن‌المعاندين‌، و لكن‌ يوخذ من‌ هذا ضغث‌، و من‌ هذا ضغث‌ فيمزجان‌، فهنالك‌يستولي‌ الشيطان‌ علي‌ اوليائه و ينجو الذين‌ سبقت‌ لهم‌ من‌ الله الحسني‌. كلام ۵۰