لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت الگوی شخصیت سالم از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با روانشناسی شخصیت توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت الگوی شخصیت سالم از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با روانشناسی شخصیت قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 4 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

کلیات

  • فطرت خداجو، خرد حقیقت جو و حقیقت پذیر انسان، آن گاه که دست به دست یکدیگر دهند، شخص، چشمانی بینا و بصیرتی ژرف خواهد یافت، بصیرتی که او را به سوی مشاهده اندیشه و کشف حقیقت می‏راند. این افراد همان اولوالالباب یا صاحبان خرد هستند که در آفرینش آسمان‏ها و زمین و گردش شب و روز می‏نگرند، و نشانه‏هایی را می‏بینند. این انگیزش آن قدر قوی است که شب و روز، در حال ایستاده، نشسته و به پهلو خوابیده شخص سالم را آرام نمی‏گذارد، و آن وقت به این حقیقت روشن دست می‏یابند که هستی، با این همه رمز و راز و گستره و ژرفا، بی‏هدف آفریده نشده و بی‏معنی نیست. و این بصیرت به دست آمده از فطرت، خرد، اندیشه و اراده حق‏جویی انسان را به اساسی‏ترین درک ممکن درباره هستی رهنمون می‏شود: دیدن هستی آفرین در برگ برگ دفتر هستی. و سرانجام، نجوایی عاشقانه و دل انگیز: (خدایا! صدای منادی ایمان را شنیدیم و ایمان آوردیم) و آرزوی رسیدن به درجه ابرار را داریم .( آیات ۱۸۹ تا ۱۹۵ سوره آل عمران )

اسلاید ۲ :

معيارهاي شخصیت سالم  ازدیدگاه  اسلام

 

منظور ما از انسان سالم و انسان کامل در قرآن به اجمال روشن است. انسان سالم از دیدگاه قرآن کسی است که در گام اول بیمار نباشد مثلاً چشم و گوش بینا و شنوا و دلی روشن بین داشته باشد، (صمّ بکم عمی) نباشد، و از سوی دیگر از آنچه دارد استفاده بهینه و شایسته کند، نیروهای ارزشمند فکری، روحی و بدنی خود را بیکار نگذارد و خود را در مسیر رشد و رسیدن به کمال نهایی قرار دهد،وی بایستی  بر اساس تعليم ديني فردي باشد  که رفتارش در بعد اعتقادي و نگرشي ، احساسی و عواطفی و سلوک فردي و اجتماعي از فطرت او ریشه گرفته  و مطابق با ارزش هاي الهي باشد.

اسلاید ۳ :

معيار هایی برای سالم بودن  شخصیت  مطابق با تعالیم اسلام

    الف: به حقیقت  انسانی سلیم النفس باشد و در راه کمال و تهذیب نفس و خودسازی  تلاش بسیار کند تا در زندگی رستگار شود. همانگونه که خداوند در قرآن می فرماید : قد افلح من زکيها 
    ب : انسان سالم بایستی  یک شخصیت علمی،مذهبی و در مجموع چند بعدی باشد  همانگونه که در اسلام انسان سالم  و کامل  فردي است که ارزشهاي انساني در او به صورت متوازن و هماهنگ رشد یافته باشد .
    ج : انسان سالم  بیشتر متوجه به امور معنوی است و  از هر گونه قيد و بند مادي و موانع دنيوي در مسير کمال آزاد است  .
    د : عشق به حق و حقيقت از ديگرمعيارهاي انسان سالم است .

Øه: انسان سالم نماز اول وقت را  هیچگاه فراموش نخواهدکرد. »الذين آمنوا و تطمئن قلوبهم بذکر الله الابذکر الله تطمئن القلوب »(انسان سالم براي آرامش يافتن و تسكين اضطراب همواره به ياد خداست و یکی از جلوه های یاد خداوند نماز اول وقت است).

Øو  : دوست داشتن خود و ديگران ، احترام به خود و ديگران ، تقويت افراد به جاي تخريب شخصيت ديگران و تکريم شخصيت ديگران ، همچنانکه این مسئله در  اساس بهداشت روان و شخصیتهای سالم وجوددارد.« کسي که خود و ديگران را دوست دارد در زندگي شاد و خوشحال  است » افراد سالم احساس خوبي نسبت به ديگران دارند.آنها کوشش مي کنند تا ديگران را دوست بدارند و به آنان اعتماد کنند .

اسلاید ۴ :

Øز: جستجو و درک حقایق و معانی جدید  در مورد مسائل دینی: از نظر اسلام ،انسان سالم، تشنه دانستن و فهمیدن است ،انسانهایی که دارای فطرت بیدار هستند، از وقتی که چشم بدین جهان باز می‏کنند کنج کاوی بی‏صبرانه‏ای آنها را برای دانستن به حرکت در می‏آورد، مانند کنج کاوی آغاز کودکی. حس نیاز به دانستن در آنها قوی است، اما فقط دانستن آنها را ارضا نمی‏کند، عطش شدیدتری آنها را به سوی فهمیدن می‏راند، فهمیدن و نفوذ در ژرفای حقایق. ممکن است در دانستن، بسیاری از انسانهای عادی یا حتی ناسالم، با انسانهای سالم مساوی باشند، اما تفاوت اساسی در فهم و درایت است؛ انسانهای سالم آنچه را می‏دانند تلاش می‏کنند بفهمند و تا به فهم آن دست نیافته‏اند از پای نمی‏نشینند. آنان ممکن است (احتمال)های فراوانی را در نظر بگیرند، با مشاهده شنیدن و در نهایت فهمیدن با تعقل و مراجعه به فطرت خود به ارزیابی می‏پردازند و حق را از ناحق، خوب را از بد، روا را از ناروا تشخیص می‏دهند، و در سایه چنین درکی حرکت به سوی مقصود را ادامه می‏دهند .

Øح: جلوه هایی از صبر و شکيبايي ، مهرباني ، دلسوزي ، تعهد ، توجه به عقل و استدلال ، عشق و عرفان و صدها معيار و ملاک ديگر از خصوصيات انسان سالم در مکتب اسلام است .

Øآنان که خدا را در حال ایستاده و نشسته و آن گاه که بر پهلو خوابیده‏اند، یاد می‏کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‏اندیشند؛ (و می‏گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‏ای! منزّهی تو! ما را از عذاب آتش نگهدار!

اسلاید ۵ :

Øز: جستجو و درک حقایق و معانی جدید  در مورد مسائل دینی: از نظر اسلام ،انسان سالم، تشنه دانستن و فهمیدن است ،انسانهایی که دارای فطرت بیدار هستند، از وقتی که چشم بدین جهان باز می‏کنند کنج کاوی بی‏صبرانه‏ای آنها را برای دانستن به حرکت در می‏آورد، مانند کنج کاوی آغاز کودکی. حس نیاز به دانستن در آنها قوی است، اما فقط دانستن آنها را ارضا نمی‏کند، عطش شدیدتری آنها را به سوی فهمیدن می‏راند، فهمیدن و نفوذ در ژرفای حقایق. ممکن است در دانستن، بسیاری از انسانهای عادی یا حتی ناسالم، با انسانهای سالم مساوی باشند، اما تفاوت اساسی در فهم و درایت است؛ انسانهای سالم آنچه را می‏دانند تلاش می‏کنند بفهمند و تا به فهم آن دست نیافته‏اند از پای نمی‏نشینند. آنان ممکن است (احتمال)های فراوانی را در نظر بگیرند، با مشاهده شنیدن و در نهایت فهمیدن با تعقل و مراجعه به فطرت خود به ارزیابی می‏پردازند و حق را از ناحق، خوب را از بد، روا را از ناروا تشخیص می‏دهند، و در سایه چنین درکی حرکت به سوی مقصود را ادامه می‏دهند .

Øح: جلوه هایی از صبر و شکيبايي ، مهرباني ، دلسوزي ، تعهد ، توجه به عقل و استدلال ، عشق و عرفان و صدها معيار و ملاک ديگر از خصوصيات انسان سالم در مکتب اسلام است .

Øآنان که خدا را در حال ایستاده و نشسته و آن گاه که بر پهلو خوابیده‏اند، یاد می‏کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‏اندیشند؛ (و می‏گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‏ای! منزّهی تو! ما را از عذاب آتش نگهدار!

اسلاید ۶ :

Ø- در آخر لازم بیان شود تمامی معیارهایی که برای سلامت شخصیت و روان از دیدگاه اسلام  گفته شد دیدگاههایی است که روانشناسی جدید و مخصوصاً نظريه انسان گرايی و در دیدگاههای افرادی چون مازلو،آلپورت،راجرز و دیگران دیده می شود و این دیدگاهها از آن  حمایت می کند .نکات مهم این دیدگاه عبارتند از :
    الف : نخستين معيار بلوغ رواني توانايي گسترش خويشتن است . يعني گسترش ارتباطات اجتماعي «خود محور نبودن»
    ب : دومين معيار سلامت و بلوغ به ارتباط سالم ، صادقانه و صميمي با خانواده و دوستان بستگي دارد .
    ج : سومين معيار سلامت را امنيت عاطفي مي دانند.
    د: چهارمين معيار را ، هوش کنشي(Operational Intelligence) يا عقل سليم مي دانند .
    هـ: جهت مندي : يعني فرد بالغ به سوي هدف يا اهداف انتخاب شده وي در حرکت باشد.
    و: رشد و شکوفايي استعدادهاي دروني به عنوان انسان منحصر به فرد(خودشکوفایی یا Self Actualization)

اسلاید ۷ :

بحث و نتیجه گیری

Øبه طور کلي شخصيت بهنجار و سالم از نظر اسلام و روانشناسی جدید شخصيتي است که در آن جسم و روح انسان متعادل باشد و نيازهاي هر کدام ارضاء شود . انساني که داراي شخصيت بهنجار است به جسم و سلامت و نيرو مندي آن اهميت مي دهد و نيازهاي آن را در حدودي که شرع مقدس اجازه مي دهد برآورده مي سازد و همزمان با آن به خدا ايمان مي آورد عبارت و اموري را که موجب رضايت خدا هستند ، انجام مي دهد و از اعمالي که موجب خشم خدا مي شود اجتناب مي کند . لذاست که خداوند می فرماید :آگاه باشید (دوستان و) اولیاء خدا، نه ترسی دارند و نه غمگین می‏شوند! همانا که ایمان آورده‏اند، و (از مخالفت فرمان خدا) پرهیز می‏کردند. در زندگی دنیا و آخرت، شاد (و مسرور)ند و  وعده‏های الهی تخلف ناپذیر است! این است آن رستگاری بزرگ، سخن آنها تو را غمگین نسازد! تمام عزت (و توانایی) از آن خداست.

Øودر آخر انسان سالم از نظر اسلام :انسان رشید، دل‏انگیز و انسانی است .خدایا در زندگی مارا عاقبت به خیر بگردان  و مار ا در آخرت با اولیاء،صالحین و شهداء محشور بفرما

اسلاید ۸ :

Øمنابع :

Ø۱) مفهوم سلامت روان شناختي تاليف سيامک خدا رحيمي .

Ø۲) آداب تعليم و تعلم در اسلام – شهيد ثاني .

Ø۳)روانشناسی شخصیت ،نوشته شولتز ترجمه دکتر یوسف کریمی و همکاران.

Ø۴)قرآن کریم