لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت درس حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت درس حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 4 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

سه نوع نفقه در اسلام :

۱- نفقه ای که مالک باید صرف مملوک خود کند.

۲- نفقه ای که انسان باید صرف فرزندان خود کند.

۳- نفقه ای که مرد در مورد زن صرف می کند.

زن میلیونر هم که باشد نفقه اش به عهده شوهر است.

آیا زن امروز نفقه و مهر نمی خواهد؟

همانطور که نفقه پدر و مادر بر عهده فرزندان است و حق استثمار پدر را ندارند. نفقه زن هم بدست شوهر است حق استثمار ندارد.

رعایت جانب زن در مسائل مالی :

اسلام مسئولیت تأمین بودجه خانوادگی را از دوش زن برداشته اما غربيان می خواهند انتقاد کند تا به بهره کشی از زنان در امور اقتصادی برسند . در واقع اسلام نخواسته به نفع زن و بر علیه مرد یا بر عکس قانونی وضع کند.  اسلام این قاعده را رعایت کرده که مرد مظهر نیاز است و زن مظهر بی نیازی است . همانطور که مسئولیت رنج و زحمات طاقت فرسای تولید نسل به نسل به عهده زن است ، کار وزحمت خرجی به عهده مرد است.

فلسفه تبلیغ علیه نفقه :

توسط شکارچیانی که می خواستند از نیاز زن سوء استفاده کنند ، یعنی اگر نفقه زن بریده شود بخاطر نیازمندی زودتر به دام می افتد .

اسلاید ۲ :

دولت به جای شوهر

بخش نهم : مسأله ارث

علل محرومیت زن از ارث:

جلوگیری از انتقال ثروت خانواده ای به خانواده دیگر چون مادران را ظرفی می دانستند که نطفه مردها را پرورش دهند. حتی پسر خوانده ارث می برد، حتی دو نفر هم پیمان ارث می برد. زن جزء سهم الارث به حساب می آمد.

ارث زن در ایران ساسانی :

پادشاه زن- اوگ زن- سندز زن – چغر زن – خود برای زن

سهم الارث زن از نظر اسلام:

علت اینکه زن نصف مرد ارث می برد ، چون زن از لحاظ مهر ، نفقه ، سربازی .

امام صادق صريحاً وضع خاص ارثی . زن را معلول ، مهر ونفقه و سربازی و دیه شمرد.

اسلاید ۳ :

بخش دهم : حق طلاق ( ۱ )

ایراد صدر اسلام بر ارث

افزایش طلاق در زندگی جدید ، تحمل کمتر شده ، دنبال شادمانی و کامجویی بیشتر در عصر قرص های ضد حاملگی  و دوران انقلاب جنسی ، اعتقاد به خوشی و لذت مقدم بر استواری و نگهداری کانون خانوادگی است ، یکنواختی زندگی

طلاق در ایران :

آمار طلاق در ایران هم افزایش یافته

فرضیه ها :

۱- بی اهمیتی طلاق و برداشتن قید و بندهای قانونی و اخلاقی جلوگیری از طلاق.

۲- تقدس همزمان ازدواج افراد کم رنگ شده .

۳- اینکه حق طلاق به زن هم داده شده

۴- برابری حق طلاق و ازدواج

حق طلاق ( ۲ )

۱- طلاقهای ناجوانمردانه مردان

۲- امتناع های ناجوانمردانه مردان از طلاق دادن زنی که سر سازگاری ندارد.

اسلاید ۴ :

چرا اسلام طلاق را تحریم نکرد ؟طلاق ( ۳ ) « قوانین فطرت در مورد ازدواج و طلاق »

مقام طبیعی مرد، درجات خانوادگی ، بنیانی که بر اساس عواطف بنا شده است.

آنچه بنیان خانوادگی را استمرار می سازد بیش از تساوی است ، اکنون که زنان گوی فساد و بی بند و باری را از مردان ربوده اند چگونه طلاق وجود نداشته باشد ، اگر تحریم می شد چه مشکلاتی که به بار نمی آورد.  

طلاق ( ۴ ) اسلام با طلاق های جوانمردانه سخت مخالف است ؟

طبیعت صلح خانوادگی با سایر صلحها جداست، غیر از صلح سیاسی است . اسلام از هر عامل با انصراف از طلاق استقبال می کند.

طلاق ( ۵ )

حق طلاق ناشی از نقش خاص مرد درمسأله عشق است نه از مالکیت او .

طلاق از آن جهت رهایی است که ماهیت طبیعی ازدواج تصاحب است.

جریمه طلاق:

در بعضی از قوانین جهان برای طلاق جریمه قرار داده اند که نتیجه بخش نیست حق طلاق برای زن بصورت حق تفويضي  : برخی زنان که از جهاتی نسبت به شوهرانشان آینده نگرانی داشتند ضمن العقد شرط می کردند که حق طلاق برای زن محفوظ می باشد که حق طبیعی زن نیست اما به صورت قرار دادی ضمن العقد می تواند داشته باشد.

اسلاید ۵ :

طلاق قضایی : طلاقی که قاضی انجام می دهد نه بوسیله زوج. در بعضی جوامع طلاق کلاً دست قاضی است.

آیا بعضی ازدواجها سرطان است و زن باید بسوزد و بسازد؟

بن بست ها : اسلام برای تمام بن بست ها فکری کشیده است .

« امساک بمعروف أو تسریح باحسان » یک اصلی کلی است.

« نگه داشتن به نیکی و شایستگی و آزاد کردن به نیکی »

پنج نظریه در مورد طلاق :

۱- بی اهمیتی طلاق و برداشتن همه قیود اخلاقی و اجتماعی  از ديگران.

۲- ابدیت ازدواجها ، جدایی فقط با مرگ.

۳- ازدواج از طرف مرد قابل انحلال و از طرف زن بهیچ وجه.

۴- ازدواج از طرف مرد قابل انحلال و از طرف زن با شرایطی.

۵- راه طلاق همانطور که برای مرد باز است ، برای زن نیز بسته نیست.

نظر پنج را اسلام تأیید می کند.

اسلاید ۶ :

بخش یازدهم : « تعدد زوجات » 

کمونیسم جنسی : نه مرد به زن معین و زن به مرد معینی اختصاص نداشته باشد.

چند شوهری عایشه می گوید ۴ نوع زناشویی در جاهلیت غرب وجود داشته .

یک نوع مرسوم کنونی نوع دیگر شوهری خودش وسیله زناشویی همسرش را با مرد دیگری برای مدت معین برای نسل بهتر بوجود می آورد. نوع دیگر به عنوان روسپی گری که زن بالاي خانه اش پرچمی بود .

اشکال عمده چند شوهری :

اشتباه انساب نیست . چند شوهری نه تنها با طبیعت انسان موافق نیست .

تعدد زوجات : در بسیاری جاها رسم بوده است. 

اسلام و تعدد زوجات :

چند شوهری در اسلام بکلی مردود است ، اما چند زنی لغونمی شود ولی محدود است . اسلام تعدد زوجات را ابتکار نکرد اما آنرا از طرف محدود ساخت.

تعدد روجات در ایران :

در میان اعراب تعدد زوجات حد و حصری نداشت ولی اسلام بیش از چهار زن را جایز نشمرد.

علل تاریخی تعدد زوجات :

علت شکست چند شوهری نه با طبیعت مرد سازگار است و نه با طبیعت زن.

با اصل اطمینان پدری مخالف است ، اما چند زنی نه به روحیه زن لطمه می زند و نه به روحیه مرد. شکست اشترليح جنسی ، چند زنی برای مرد می توانست امتیازی شمرده شود اما چند شوهری هیچ امتیازی برای زن نبود.

اسلاید ۷ :

علل تاریخی تعدد زوجات ( ۲ ) :

عوامل جغرافیایی : برخی اصرار زیادی داشتند که علل جغرافیایی را دخالت دهند .

آب و هوای گرم ، وضع چند همسری در مغرب زمین .

برخی علت تعدد زوجات را عادت ماهانه زن دانسته اند.

برخی محدود بودن دوره فرزندزایی زن را عامل تعدد زوجات دانسته اند.

عوامل اقتصادی یکی دیگر از علل تعدد زوجات است ، که هرچه بیش تر فرزند داشته باشند به اقتصاد خانوادگی کمک می شود.

عامل عدد و عشیره : علاقه به کثرت فرزند.

فراوانی عدد زنان بر مردان. 

حق زن در چند همسری :

علل فراوانی عدد زنان آماده به ازدواج از مردان :

تلفات مردان از زنان بیش تر است ، تصادفات ، جنگ ها ، غرق شدنها ، سقوطها ، زیر آوار ماندنها ، مقاومت بیشتر زن در برابر بیماریها .

حق تأهل برای مرد یعنی :

حق اشباع غریزه ، حق همسر و شریک و همدل داشتن ، حق فرزند قانونی داشتن.

حق تأهل برای یک زن یعنی :

علاوه بر تمام موارد بالا حق داشتن ، حامی و سرپرست ، حق پشتوانه عواطف داشتن.

امر تک همسری تنها صورتی قانونی داشت ، مستلزم محرومیت گروه زیادی از زنان می شود .

تعدد زوجات ممنوع همجنس بازی دو است .

در انگلستان این مطلب بعنوان یک قانون مصوب است .

اسلاید ۸ :

آیا طبیعت مرد چند همسری است ؟

به عقیده روانشناسان و فیلسوفان اجتماعی غرب مرد چند همسری آفریده شده است.

چند همسری عامل نجات تک همسری :

اگر تعدد زوجات مجاز شمرده نشود ، مرد از راه رفیقه بازی یا معشوقه گیری ریشه تک همسری واقعی را می شکند.

در اینکه تک همسری بهتر است شکی نیست.

نیرنگ مرد قرن بیستم :

زن را اغفال کرده از تعهدات خود نسبت به او کاسته و بر کامگیری های بی حساب خود بیافزاید.

بحران ناشی از زنان بی شوهر .

عکس العمل های مختلف در زمینه پدیده فراوانی زن :

نه تعدد زوجات در مشرق ناشی از اسلام است ، نه ترک آن در مغرب مربوط به دین مسیح .

اسلاید ۹ :

اشکالات و معایب چند همسری :

اگر مردی خیال کند که تعدد زوجات با قبول همه مسئولیت شرعی و اخلاقی به نفع اوست و او از نظر تن آسائی از این کار صرفه می برد ، سخت در اشتباه است . مسلماً تک همسری از نظر تأمین خوشی و آسایش بر چند همسری ترجیح دارد.

بررسی صحیح :  

عشق و پرستش یک شناس است ، اوج اعلای عشق و احساسات با تعدد سازگار نیست ، با عقل و منطق هم سازگار نیست.

از نظر تربیتی :

هوو ضرب المثل ناسازگاری است برای زن دشمنی بالاتر از هوو نیست . میدان زندگی را به میدان جنگ و جدال وکینه به فرزندان آن ها هم سرایت می کند.

اما اگر زن اول بداند که شوهرش مجوز دارد و مرد خودسری و هوسرانی را از خود دور کند بر احترام و عواطف خود نسبت به زن اول بیافزاید ، همچنین زن دوم بداند که زن اول حقوقی دارد از ناراحتی ها کاسته می شود .

اسلاید ۱۰ :

از نظر اخلاقی :

اجازه تعدد زوجات ، اجازه « شره » و شهوت است . اخلاق پاک با شهوت منافات دارد. ما با آن نظر که مرد طبیعتاً چند همسری است مخالفیم حتی با تک همسری او هم مخالفیم.

طبیعت به خاطر دو چیز طغیان می کند : یکی در اثر محرومیت ، دومی به خاطر آزادی کامل دادن ، پس نه تعدد زوجات ، ضد اخلاق و بر هم زننده آرامش روحی ومخالف پاکی نفس است و نه قناعت کردن به زن یا زنان مشروع خود ضد اخلاق است ، آنچنانکه فرویدیستها عملاً تبلیغ می کنند.

از نظر حقوقی :

زن سابق ذی حق شماره اول است . مرد قبلاً به زن اول فروخته شده و جزء مایملاک او محسوب می شود . پس آنکس که در درجه اول باید نظرش رعایت شود و اجازه او تحصیل گردد ، زن اول است این در صورتی درست است که مجوز تعدد زوجات امر شخصی مربوط به مرد باشد.

از نظر فلسفی :

قانون تعدد زوجات با اصل فلسفی تساوی حقوق زن و مرد منافات دارد .

از نظر اسلام در حقوق زن ومرد مسائلی بالاتر از تساوی وجود دارد.