لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت شبكه‌‌هاي اجتماعی توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت شبكه‌‌هاي اجتماعی قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 4 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

— پاورپوینت شامل تصاویر میباشد —-

اسلاید ۱ :

قلمرو تاريخي

تاريخ رسانه‌هاي اجتماعي به سرويس‌هاي تلفني وويپ (Voice over IP) مثل دايل پد و غيره؛ برمي‌گردد ولي هرچه جلوتر آمديم امكانات بيشتر شد:

 ژئوسيتيز (Geocities) (1994): خانه‌سازي در شهرهاي رايگان وب / ياهو آنرا خريد.

 وبلاگ‌ (۱۹۹۷) و امتداد آن‌ها تا ميكروبلاگ توئيتر

 دانشنامه آزاد ویکی پدیا (۲۰۰۱) همكاري‌جويي دسته‌جمعي براي توليد محتوا

 ماي اسپيس (Myspace) و اي او ال (AOL) و اورکات (Orkut) (2002)

 لينكداين (LinkedIn) (2003) حرفه‌اي‌تر و تجاري‌‌تر (وب‌سايت‌ شبكه‌ اجتماعي)

 فيسبوك (Facebook) با يك ميليارد و ۲۷۸ ميليون كاربر و فليكر (Flickr) (ژانر تصويري) (۲۰۰۴)

 ديگ (Digg) و توئيتر (Twitter) (2006) مدل‌هاي خبري‌تر اين رسانه‌ها

 باز (Buzz) (2010) تجربه شكست خورده گوگل و بعد گوگل پلاس با دومين رتبه (۲۰۱۱)

 اينستاگرام (Instagram) نسخه آي او اس (۲۰۱۰)، اندرويد (۲۰۱۲) (ژانر تصويري)

اسلاید ۲ :

قلمرو مفهومي

 هنوز فيل مولوي است در همه جا: “you-just-don’t-get-it”

 هنوز يك طيف معنايي است بين رسانه و اجتماع

 من بر اين باورم كه هم متخصصان عرصه مطالعات رسانه‌اي و ارتباطات جمعي  و هم جامعه‌شناسان و هم خيلي‌هاي ديگر در اين معنا سازي ذيمدخل هستند و فقط بايد با حوصله به حرف‌هاي هم گوش كنند و به ديالوگ باور داشته باشند

 دو طيف هستند كه اصرار به تصويب فوري تعاريف منفي يا مثبت دارند

 تعريف زير ساختي مورد توافق: رسانه اجتماعي؛ فرمت است؛ اپليكيشن وب‌پايه است كه همه جا حاضر و هميشه در دسترس است و امكان دوسويه‌گي را براي تبادل ديتا – از نوع محتواي توليد شده توسط كاربر – بين افراد و جوامع از كوچك تا بزرگ فراهم مي‌سازد.

 دو اصطلاح همزاد رسانه‌هاي اجتماعي:

 محتواي توليد شده توسط كاربر (UGC: user-generated content)

 رسانه توليد شده توسط  مصرف كننده (CGM: consumer-generated media)

 

اسلاید ۳ :

قلمرو عملي

  • هسته اصلي شبكه‌هاي اجتماعي ديالوگ است و روابط بر همين اساس شكل مي‌گيرد
  • شبكه‌هاي اجتماعي فرا روايت‌هايي مثل ساختار قصه دارند: كه يك روايت استاندارد مبتني بر فرمت است و بازنمايي افراد از خودشان در اين شبكه‌ها مبتني بر همين فرا روايت حاكم بر شبكه‌ها و در ديالوگ با ساير اعضاي شبكه شكل مي‌گيرد.
  • شبكه اجتماعي يك تمپليت پيش ساخته فرهنگي هويتي در چهارچوب بازنمايي است و خوراندن اطلاعات به شبكه اجتماعي از درون همين تمپليت‌ها صورت مي‌گيرد.
  • انتخاب تمپليت يا طرد. اين قاعده بازي در شبكه‌هاي اجتماعي است.
  • شبكه اجتماعي يك كنش مبتني بر التزام است؛ يك كانون براي افراد همفكر؛ داراي علائق و اهداف مشترك است كه ارتباطات خود را در يك جماعت (community) مي‌سازند.
  • اعضاي شبكه‌ها در پاسخ به تمپليت فرهنگي حاكم برشبكه‌ها؛ خود را بازنمايي مي‌كنند.

اسلاید ۴ :

قلمرو تكنولوژي و طبقه‌بندي

vتكنولوژي‌ها:

بلاگ؛ اشتراك عكس؛ اشتراك موسيقي؛ وي‌لاگ؛ پست‌هاي ديواري؛ پست‌هاي فوري؛ وويپ؛كرود سورسينگ و …..

vطبقه بندي

رده بندي آندرياس كاپلان و مايكل هنلين* از طبقه‌بندي‌هاي مورد اجماع است:

  1. همكاري‌جويانه (ويكي‌پديا)
  2. وبلاگ‌ها و ميكروبلاگ‌ها (توئيتر)
  3. جوامع محتوايي (يوتيوب)
  4. سايت‌هاي شبكه اجتماعي (فيسبوك)

توضيح: رسانه اجتماعي و شبكه اجتماعي يك مفهوم نيستند؛ دو مفهوم هستند / رسانه اجتماعي سيستم است و شبكه اجتماعي مكان / رسانه اجتماعي؛ رسانه پرسيدن است و شبكه اجتماعي؛ رسانه گفتن / رسانه اجتماعي شبيه راديو، تلويزيون و روزنامه است. مكان نيست؛ سيستم ارسال اطلاعات است به ديگران.

  1. جهان‌هاي بازي‌هاي مجازي (واركرفت ورلد)
  2. جهان‌هاي اجتماعي مجازي (سكند لايف)

اسلاید ۵ :

قلمرو امكانات و كنترل

vامكانات:

تمرکز زدایی‌ و حذف سلسله مراتب در توليد؛ امكان تغيير مطلب ولو پس از انتشار (برخلاف رسانه‌هاي كلاسيك) دسترسی رایگان یا كم‌هزینه؛ عدم نياز به مهارت‌هاي ويژه؛ سرعت و پيوستگي در ارتباط؛ پس‌فرست در قالب كامنت و لايك، سطوح دوسويه‌گي و نقطه تلاقي.

  • سطوح دوسويه‌گي

سطح اول: امكانات بيشتر جستجوي تخصصي در عرصه‌‌های مورد نظر.

سطح دوم:  تلاش كاربر و تلاش سيستم

سطح سوم: پاسخ دهندگی هم با اتكا بر انسان هم بر كامپيوتر

سطح چهارم: تسهيل ارتباطات بين فردی (همه‌جا حاضر بودن و دسترسي پيوسته)

سطح پنجم: سهولت در افزايش اطلاعات (محتواي توليد شده توسط كاربران)

سطح ششم: نظارت بر كاربرد سيستم (اطلاع يافتن از سلائق يكايك مخاطبان)

  • نقطه تلاقي، ارتباط و کنترل از نگاه ارتباطي
  • محيط ارتباطی سازمان‌ها و توده‌ها (نقطه تماس يك سيستم با سيستم يا با ساير سيستم‌ها)
  • سيگنال‌های سيستم‌ها در همين نقطه با هم به ديالوگ و تبادل می‌پردازند و هدف نهايي اين تبادل چيزي نيست جز حل مشکلات و رسيدن به مفاهمه و انطباق (نقطه مقابل آنتروپی)
  • پرهيز از امور تکرار شونده؛ ابزارها؛ ويجت‌ها و اپليكيشن‌ها يا برنامه‌های كاربردی می‌توانند بسيار مفيد و گره‌گشا باشند. / يك مثال: ATM؛ حذف امور تکرار شونده؛ رضايت يا اعتراض؟

اسلاید ۶ :

قلمروي مولفه‌هاي سازنده نقطه تلاقي

 مولفه‌هاي سازنده فضاي رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي ممكن است به صورت تك عنصري و يا چند عنصري حضور يابند. شركت‌هايي كه وارد فضاي رسانه‌هاي اجتماعي مي‌شوند تلاش مي‌كنند تا همه مولفه‌ها را همزمان فعال كنند و به كار گيرند

 هويت (در لينكداين) (حرفه‌اي؛ سايبر و مدرن) (Facebook Philosopher)

 گفتگو (در اكثر رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي) (Armchair activist)

 اشتراك گذاري محتوا (تك عنصري اوليه در يوتيوب)

 حضور (در اكثر رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي) (FOMO)

 مناسبات (در لينكداين) (مناسبات حرفه‌اي ۲۲۵ميليون كاربر تا ژوئن ۲۰۱۳)

 شهرت (در لينكداين) (در اكثر رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي)

 گروه (در اكثر رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي)

 

اسلاید ۷ :

قلمرو نظريه‌ها و مدل‌ها

q نكته اول: نظريه‌هاي ارتباطي بر خلاف اعلام مرگ آن‌ها در قبال رسانه‌هاي نوين؛ هنوز زنده‌اند.

q علت؟: روند ارتباط كمان بي‌تغيير است؛ اما سريع‌تر و چندجانبه شده است.

 حضور اجتماعي (social presence)

 اشباع رسانه‌اي (media richness)

 ارائه خود (self-presentation)

 خود-گشودگي (self-disclosure)

 نشر نوآوري (diffusion of innovation)

 كاربري و اقناع (استفاده و رضامندي) (Uses and gratifications)

 مدل همگرايي رسانه‌هاي اجتماعي (The Social Media Integration Model)

 درك رسانه‌ها – مك‌لوهان (Understanding Media: The Extensions of Man.)

 جريان دو مرحله‌اي اطلاعات پاول لازارسفلد و گردانندگان افكار (Two Step Flow Theory)

 نظريه برجسته‌سازي (agenda setting)

 مدل هارولد لسول (Lasswell’s model)

 و ……..

اسلاید ۸ :

برخي انتقادات

vداروينيسم ديجيتال (Digital Darwinism) (بقاي صداي بلندتر) (پديده كارگران توجه)

vاعمال نفوذ است بر نفوذ كنندگان از طريق بحث‌هاي سطحي (دور باطل)

ساختاري كه ثروت را به راس هرم مي‌فرستد (تعميق شكاف ديجيتال (طبقه مجازي)

بلعيده شدن منابع مالي كشورهاي رو به توسعه (خريد ابزارهاي مرتبط با لايف استايل شبكه‌اي)

نگراني از بروز آنتي سوشال‌ مديا براي كنترل مطلق سوشال‌ مديا (جامعه نظارتي)

نگراني از رخوت در مديريت روابط انساني شخصي (تاثيرات منفي شبكه مجازي بر جامعه واقعي)

مالكيت محتوا؛ كاربران مالك محتوا نيستند؛ توليد متعلق به مالك است.

حريم خصوصي و خطرات ديتا ماينينگ (موارد مطروحه از سوي جوليان آسانژ و ادوارد اسنودن)

رسانه‌هاي اجتماعي امكان كوچ عضو يك شبكه به شبكه‌اي ديگر را نمي‌دهند (سلطه فرمت)

صحت و دقت اطلاعات از جنبه اعتبار و پايايي 

تبعات گسست فرهنگ از جغرافيا (شخصيت‌هاي تركيبي / سوپر ماركت معنا فروشي)

نگراني‌هاي روانشاختي مرتبط با پديده Fomo  يا همان fear of missing out

دو ديدگاه انتقادي از دو شخصيت مطرح در فضاي سايبر:

تيم برنرز- لي (پدر مدرنيته اينترنت):  سيلو‌هايي هستند كه اجازه برداشت به افراد نمي‌دهند. ممكن است مونوپل شوند و نوآوري را عقيم كنند

 لری پیج (يكي از از بنیانگذاران گوگل): فيسبوك يك باغ بسته‌ براي گروگان گرفتن کاربران است و سیاست‌های آن قاتل نوآوری.

اسلاید ۹ :

برخي فرصت‌ها

فروش گسترده و ترغيب به خريد كالاها و خدمات (people who bought X also bought Y)

فرصت بازتعريف فعاليت‌هاي تجاري در قالب تجارت الكترونيك (B2B و غيره)

كارآفريني و خلق مشاغل تازه در بخش‌هاي تازه اقتصادي نظير اقتصاد اپ (App Economy)

امكان گرفتن ايده‌ از جمعيت متراكم شده و در دسترس. شركت دل (Dell) و ۱۷ هزار ايده

بروز سرويس‌هاي پيوستي براي سرويس‌هاي ديگر؛ نظير گوگل مپ

دسترسي ارزان به كارمندان (يقه سفيدها)؛ كارگران (يقه آبي‌ها) و حرفه‌اي‌هاي سايبري (يقه طلايي‌ها)

امكان ايجاد كمپين‌هاي سياسي و استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي در خلاء نهادهاي مدني

تغيير وضعيت حافظه جمعي و گفتمان‌هاي يكجانبه رسانه‌هاي عمودي (نمونه جنبش وال استريت)

امكان بازسازي برجسته‌سازي‌هاي رسانه‌هاي غالب از طريق ديپلماسي عمومي

امكان ايجاد كمپين‌هاي اجتماعي در مقابله با بلايا و بيماري‌ها نظير سرطان و غيره

امكان توليد جمعي دانش و تقويت آموزش از طريق فراگيري الكترونيك (حذف موانع زماني و مكان)

بهره وري از همه كاربردهاي مرتبط با پيشوندe  نظير آموزش الكترونيك؛ تجارت الكترونيك؛ و غيره

نمايش عملي اين نكته كه تكنولوژي‌هاي ارتباطي و اطلاع‌رسان – كه رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي هم فرآورده جانبي آن‌ها هستند – در توسعه پايدار نقش دارند

 

با سپاس از حوصله‌اي كه به خرج داديد