لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود فایل پاورپوینت مرجعيت و ولايت در عصر غيبت توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود فایل پاورپوینت مرجعيت و ولايت در عصر غيبت قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 4 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

 

اسلاید ۱ :

ضرورت تشكيل حكومت در عصر غيبت

۱- انسان موجودي اجتماعي است

۲- اجتماع نياز به قانون دارد

۳- و ضمانت اجراي قانون ، تشكيل حكومت است

بنابراين اسلام كه دين خاتم و كامل است و براي همه نيازهاي اساسي بشر دستور و برنامه دارد نيازمند حكومت است.

اسلاید ۲ :

دلايل ضرورت تشكيل حكومت در اسلام :

 

تشكيل حكومت توسط شخص پيامبر (ص) جهت حفظ كيان اسلام

تشكيل حكومت در متن آموزه ها و دستورات دين مثل :

الف : دستور به وحدت و اتحاد ( اعتصام به حبل ا… )

ب : اجراي قوانين اسلام

۳- بديهي است ضرورت اجراي احكام اسلام محدود به زمان پيامبر و ائمه (ع) غيبت ، بلكه ابدي است كه به دست ولي فقيه صورت مي گيرد (۱)

{(۱) اساسا ً خاتميت دين و كامل بودن آن ، تشكيل حكومت را در آخرالزمان ضروري مي كند }

اسلاید ۳ :

معناي ولايت فقيه ( كليد واژگان )

ولايت :

در زبان فارسي ← حكومت و تصرف كردن

در زبان عربي :

در لغت ( از ولي ) : آمدن چيزي در پي چيز ديگر ، دوستي – ياري – مصاحبت – سرپرستي

در اصطلاح ← سرپرستي و حاكميت

 

در قرآن به معناي سرپرست آمده ← شوري / ۹ – مائده / ۵۵

معناي فقيه ← عالم و متخصص در فقه ( آگاه به احكام حلال و حرام )

ولايت فقيه : حاكميت مجتهد جامع الشرائطي كه در زمان غيبت در عمل به قوانين اسلامي ادامه دهنده راه ائمه ( ع ) است .

اسلاید ۴ :

پيشينه تاريخي ولايت فقيه

مساله ولايت فقيه ، هم در احاديث پيامبر و امامان معصوم (ع) آمده و هم علماي بزرگي به آن اشاره كردند :

شيخ مفيد ( ۳۱۳-۳۱۴ ) ،

شيخ طوسي ،

ابن ادريس (۵۴۳-۵۹۸) ،

علامه حلي (۶۴۷-۷۲۶) ،‌

محقق كركي ( فوت ۹۴۰ ) ،

ملا احمد نراقي (۱۱۸۵ – ۱۲۴۵) و …

اسلاید ۵ :

اهداف و وظايف حكومت ولايت فقيه :

در اسلام حكومت هدف نيست

بلكه وسيله اي است براي عمل به دستورات الهي جهت سعادت مادي و معنوي انسان ها

احقاق حق و ابطال باطل

اجراي عدالت

بنابراين اهداف حكومت ولي فقيه عبارتند از :

فراهم آوردن زمينه تشكيل حكومت جهاني امام زمان ( عج ) با عمل به تعاليم اسلام

اجراي عدالت

برقراري برادري و برابري ( مساوات )

اعتلا بخشيدن به معنويات و اخلاق در سطح جامع ( خودسازي و دگرسازي )

ارتقاء سطح زندگي مادي و عمران و آبادي جامعه اسلامي

 

اسلاید ۶ :

ولي فقيه

اداره ي جامع انساني به دو عامل نياز دارد :

۱- قانون  ۲- حكومت

( لذا در جامعه اسلامي هم مطابق فرموده پيامبر در حديث ثقلين قانون قرآن است و تبيين گرو حجري آن ، عترت است )

دلايل وجود حاكم در جامعه اسلامي از نگاه امام رضا ( ع ) :

۱- حاكم عهده دار قوانين الهي است و خداوند براي نگهداري مردم در محدوده ي قوانين بايد شاخص اميني را بگمارد

۲- دوام زندگي اجتماعي ، نيازمند حاكم و مجري است

۳- حيات يك ملت به حاكم و حجري بستگي دارد تا احكام اسلامي به خوبي اجرا شوند.

۴- در صورت عدم تعيين حاكم و اولا ً دين از بين مي رود. لذا خدا علاوه بر قانون ، مجري ( پيامبر – امام – ولي فقيه ) هم مي گمارد.

اسلاید ۷ :

ويژگي هاي ولي فقيه :

ويژگي هاي ولي فقيه :

۱- آگاهي از قانون اسلامي

۲- ايمان و باور به اسلام و احكام اسلامي

۳- كارداني و بينش سياسي

۴- عدالت

و لا تركنوا الي الذين ظلموا فتمنكم النار ( هود / ۱۱۳ )

۵- آراستگي به فضايل اخلاقي و آلوده نبودن به خصلت هاي ناپسند

اسلاید ۸ :

ادله ولايت فقيه :

دليل عقلي

عقلا ً به كسي مسئوليت واگذاري مي كنند كه :

۱- آگاهي به مسئوليت و چگونگي انجام آن داشته باشد

۲- توانايي بر انجام مسئوليت داشته باشد

۳- امانت دار در انجام مسئوليت باشد

در جامعه اسلامي كه بايد قوانين اسلامي ، عدالت ، فضائل اخلاقي و … حكم فرما شود عقل مي گويد : حاكمي كه تعيين مي شود لازم است آگاه به دين ، كاردان در امر مديريت و عادل و برخوردار از كمالات اخلاقي باشد كه مصداق آن فقها و مجتهدان جامع الشرائط هستند.

اسلاید ۹ :

دلايل نقلي ( بر اثبات ولايت فقيه )

 

۱- توقيع امام زمان (عج) در پاسخ به نامه محمد بن عثمان يكي از نائبان خاص خود :

(( اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله ))‌

راويان احاديث امام (ع) ، فقها و مجتهدان هستند و مقصود از حجت : مرجع بودن در تمام كارهاي مردم است

۲- روايت اميرالمونين از پيامبر (ص) :

اللهم ارحم خلفائي ( ثلث مرات ) قيل يا رسول الله و من خلفائك ؟

قال (ع) : الذين ياتون من بعدي ، يرون حدثي و سنتي فيعلمونها الناس من بعدي

۳- روايت امام حسن مجتبي (ع) ( دليل سوم از ادله نقلي بر اثبات ولايت فقيه در زمان غيبت )

مجاري الامور و الاحكام علي ايدي العلي و بالله ، الامنا علي حلاله و حرامه

اسلاید ۱۰ :

مبناي مشروعيت ولايت فقيه :

منشا مشروعيت ( دليل حقانيت ولايت فقيه ) :

حق حاكميت در وهله نخست از آن خداوند است و هيچ فرد و گروهي چنين حقي ندارند مگر آنكه خداوند به دليلي اين حق را به كسي واگذار نمايد.

خداوند ← پيامبر اسلام ← امام ← ولي فقيه

بنابراين هركسي از جانب خدا منسوب شود حق حاكميت دارد. بنا بر دلائل عقلي و نقلي ( كه اشاره شد ) ، در زمان غيبت مجتهد جامع الشرائط و آگاه به اسلام – كاردان – داراي فضايل اخلاقي ، شايسته حكومت است.