فرانک گهری –رشته معماری

۱ ) فرانک اُوِن گهری ( که با نام اِفریام اُوِن قولد برگ در ۲۸ فوریه ۱۹۲۹ متولد شد ) معمار برنده جایزه پرتیزکر است که در لس آنجلس زندگی می کرد.
۲ ) ساختمان های وی شامل سکونت شخصی اش به جاذبه گردشگری تبدیل شده است. بجز آثاری که گری به وجود می آورد، بسیاری از موزه ها، شرکت ها و شهرها به دنبال کارهای او به عنوان سنبلی از تفاوت هستند.

۳ ) معروفترین کارهای وی شامل موزه پوشیده با تیتانیوم گوگنهیم در بیلبائوی اسپانیا، والت دیسنی کنسرت هال در مرکز شهر لس آنجلس ، اِکسپرینس میوزیک پروجکت در سیاتل، ویس من آرت میزیوم در مینیا پلیس، دنسینگ های در پراگِ جمهوری چک و محل سکونت شخصی اش در سانا مونیکای کالیفرنیا که باعث ترقی ناگهانی حرفه اش از « معمار روی کاغذ » شد، پدیده ای که بسیاری از معماران مشهور در دهه های شکل گیری شان از طریق آزمایش تا حدودی منحصراً بر روی کاغذ قبل از دریافت اولین سفارش عمده شان در سالهای بعد آن را تجربه می کنند.

۴ ) گری در خانواده ای یهودی در تورنتوی اونتاریو به دینا آمد. کودکی خلاق که مادر بزرگش، کاپلان مشوقش بود و می توانست با او شهرهای کوچکی با استفاده از تراشه های چوب بسازد. استفاده او از فلزات موجد را، حلقه های زنجیر حصارکشی و دیگر مواد با گذراندن صبح یکشنبه ها در مغازه سخت افزار پدر بزرگش تا حدودی هوشمندانه بود. او می توانست زمانی را برای طراحی با پدر و مادرش سپری کند که او را به دنیای هنر معرفی کردند.

گری می گوید : « بنابراین ژن های خلاق دست به کار شدند، اما چون پدرم فکر می کرد من رویایی فکر می کنم، نباید به همه چیز سر بزنم. این مادرم بود که پی برد که من در انجام کارها کم حرف بودم. او به من انگیزه می داد.»

زندگی خصوصی
۵ ) گهری در سال ۱۹۴۷ به کالیفرنیا رفته، شغلی با عنوان راننده ماشین توزیع پیدا کرده و در دانشگاه لس آنجلس سیتی مشغول به درس خواندن شد و سرانجام از مدرسه معماری دانشگاه سوسرن کالیفرنیا فارغ التحصیل شد. وی پس از فارغ التحصیلی از این دانشگاه در سال ۱۹۴۵ مدتی را خارج از رشته معماری و در مشاغل متعددی از جمله خدمت در ارتش ایالات متحده سپری کرد. او برای یک سال در دانشکده تحصیلات تکمیلی هاروارد در رشته شهرسازی به تحصیل پرداخت ولی قبل از پایان آن دانشکده را ترک کرد. در سال ۱۹۵۲ در

حالی که همچنان با نام فرانک تولد برگ شناخته می شد با آنیتا اِشنایرر ازدواج کرد که به گفته فرانک اوکسی بود که به وی پیشنهاد عوض کردن اسمش را داده بود واد اسمش را به فرانک گری تغییر داد. در سال ۱۹۶۶ او اِشنایرر را طلاق داد و در سال ۱۹۷۵ گری با همسر کنونی اش بِرتا از ابل آگویلرا ازدواج کرد. او دو دختر از ازدواج اول و دو پسر از ازدواج دومش دارد.

۱ ) گری به دلیل اینکه بزرگ شده کانادا است یکی از طرفداران پرو پا قرص هاکی می باشد. گری در دفترش یک لیگ هاکی به اسم FOG ( که از اولین حرف کلمات فرانگ اُوِن گری تشکیل شده ) ترتیب داد، اگرچه اصلاً با انها بازی نمی کند. در سال ۲۰۰۴ کاپ جام جهانی هاکی را طراحی کرد. او با یک روانکاو، میلتون وِکسلر ملاقات کرد و به وکسلر اجازه داد تا در روزنامه ها در مورد وی اظهارنظر کند. گری دارای تابعیت دوگانه ی ایالات متحده و کانادا است. او در سانتامونیکایی کالیفرنیا زندگی می کند و به فعالیت بیرون از لس آنجلس ادامه می دهد.

سبک معماری
۲ ) در آن معنا اغلب از De Con به عنوان و رای ساختار گرایی در طبیعت به خاطر توانایی این سبک در رفتن به فرای مقام فعلی تعریف ساختاری یاد می شود. کاربرد این سبک در معماری به فاصله گرفتن از نوگرایی در انتقاد ذاتی اش از نظر فرهنگی وارث مفروضاتی مثل اهداف اجتماعی و اجبار کاربردی تمایل دارد. به خاطر موضوع بناهای De Con برخلاف بناهای نوگرای اولیه نیازی به بازتاب افکار جهانی یا اجتماعی خاصی مثل سرعت یا عمومیت فرم ندارند و این اعتماد را که فرم از کاربرد تبعیت می کند را بازتاب نمی کند. محل اقامت خودِ گری، سانتا مونیکا نمونه بارز معماری ساخت شکنی است، از آنجایی که به طور چشمگیری از بافت اصلی خود جدا شد، و در چنین حالتی می توان گفت از آنجایی که هدف مربوط به فضای اصلی را برهم زده است.

۳ ) گری گاهی با بخش معماری آنچه که به عنوان « دانشگاه لس آنجلس » و « دانشگاه سانتا مونیکا » شناخته می شود همکاری می کند. اگرچه تکامل این طرح و وجود چنین دانشگاهی به علت نبود فلسفه یا نظریه متحد بحث انگیز است. این طرح از تولید مناطق لس آنجلس ، گروهی که در معماری پست مدرن بسیار موثر بوده اند نشأت گرفته که شامل هم عصران برجسته گری مثل رادیک اُوِن لوس و برنده جایزه پرتیزکر تام مانیه بورفویس و همچنین دانشگاه های مشهور معماری در موسسه معماری دانشگاه سوسرن کالیفرنیا ( که با مشارکت تام مانیه بنیانگذار گردید)، USC , UCLA می باشد.

۴ ) گاهی سبک گری ناتمام یا حتی ناقص به نظر می رسد اما این کار با جنبش هُنری «Aunk» در کالیفرنیا در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ که به استفاده از اشیاء ارزان قالبسازی شده و ابزار غیرسنتی مثل گل خاک رس برای تو هنر مهم را نمایان می کند، موافق است.

گری را « پیشوای حلقه زنجیره ای حصارکشی و فلزات روکشی موجدار » نامیده اند ( ب – آدامنر) . اگرچه در نمایشگاه مرور بر آثارگیری در موزه ویتنی (نیویورک) در سال ۱۹۸۸ مشخص شد که او همچنین هنرمند سنتی با تجربه ای است که تاریخ هنر اروپا را می داند و به مجسمه سازی و نقاشی معاصر آشنایی دارد.
نقد
۱ ) کارگری منتقدان خودش را دارد، برخی از انتقادات چنین است :
 ساختمان ها با ابعاد اَشکال بدون کاربرد، مصالح ساختمانی را به هدر می دهند.
 ساختمان ها به ظاهر بدون توجه به آب و هوای محلی طراحی شده اند.
 نمای یک ساختمان به ویژه در موزه ها و میادین بر استفاده کاربردی از ان ترجیح داده می شود.
 به نظر ساختمان ها به محیط اصلی خودشان تعلق ندارند.
دیگر جنبه های قابل ذکر در مورد شغلش :
جوایز
۲ ) گری در سال ۱۹۷۴ به عنوان عضو شورای مدیران دانشکده موسسه معماران آمریکای (A . F . A) انتخاب شد و جوایر A . F . A ملی، منطقه ای و محلی بسیاری از جمله نشان طلای فصل A . F . A لس آنجلس را دریافت کرد. در حال حاضر او در گروه نظارت جایزه معماری آقاخان مشغول به کار است فرانک گری در سال ۱۹۸۹ در معبد تودایی جی بود هیستا جایزه معماری پرتیزکر را از آن خود کرد.
جایزه پرتیزکر به معمار زنده ای تعلق می گیرد که اثرش ترکیبی از ویژگی های هوش، بینش و تعهد که اعانه استوار و مهمی را به انسانیت می بخشد و تفکر محیطی هنر معماری را ایجاد می کنند را داشته باشد.
دانشگاه
۱ ) گری استاد ممتاز معماری در دانشگاه کلمبیا است و همچنین در دانشکده معماری میل نیز تدریس می کند. او از دانشگاه هنر و صنعت کالیفرنیا، دانشگاه صنعتی نووا اِسکوتیا، دانشکده طراحی رووایسلند، موسسه هنری کالیفرنیا و موسسه هنری اوتیس در دانشکده طراحی پارسونز مفتخر به دریافت مدرک دکترای افتخار شد. از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۹ در دانشگاه ییل نظام استادی چارلوت داونپورت در رشته معماری را بر عهده داشت. در سال ۱۸۹۴ ریاست جلسه اِلیوت نویس را در دانشگاه هاروارد برعهده داشت.

بودجه
۱ ) گری در جدی گرفتن هزینه مشتریان خود شهرتی به دست آورد. طرح های پیچیده و نو مثل طرح های گری به طور مشخصی بر بودجه استوار است. اوپراهاوس سیدنی که با موزه گوگنهیم بیلبانو از نظر نوآوری معماری مقایسه شد، هزینه های متجاوز از ۱۴۰۰ درصد داشت. بنابراین این آمار زمانی اعلام شده که ساخت گوگنهیم بیلبائو مقرر و با بودجه اعلام شده به پایان رسید. گری در مصاحبه ای با مجله طراحی هاروارد توضیح داد که چگونه این کار را انجام داد. اول، اطمینان داد آنچه که او « سازماندهی هنری » می نامد را در مدت ساختن بنا به منظور جلوگیری از سودهایی سیاسی و تجارتی از مواجهه با طرح مورد اجرا قرار می دهد. دومف اطمینان می دهد که قبل از اقدام جزئیات و تخمین واقع بینانه هزینه های ساخت را به درستی انجام می دهد. سوم، او از CATLA (عملکرد دو سویه سه بعدی به کمک کامپیوتر ) استفاده می کند و با بخش های ساختمان سازی خصوصی برای کنترل هزینه ها در طول ساخت همکاری نزدیکی دارد.
منزلت آوازه
۲ ) گری به عنوان چهره و تصویر معماری مدرن و به عنوان « معمار ستاره » بزرگ – واژه جدیدی که پدیده معمارانی که به نوعی از مقام شهرت رسیده اند را توصیف می کند. این عبارت معمولاً برای اشاره به معمارانی که با طراحی های برجسته و موثری که اغلب از طریق تاثیرات چشمگیرشان به آوازه و شهرت رسیده اند به کار می رود. دیگر معماران مشهور قابل ذکر شامل زَهاحدیر، تام مانیهف یشائیل گریوز، رِم کولهاس و نورمَن فوستر است که اثارشان به سمت خطوط مشخص و مخرب گرایش دارد، گری در سال ۱۹۷۲ با مبلمان مقطری « ایزی اِجز » مورد توجه عوم قرار گرفت. او در تبلیغات تصویری سیاه و سفید « متفاوت بیاندیشید » Apple که با شخصیت های عجیب و غریب ولی مورد احترام فلسفه طراحی Apple

مشارکت داشت، حضور به هم رسانید. همچنین یکبار در قسمت « the aeven – beer inilch » به عنوان سیمپسونز در نقش خودش ظاهر شدف جایی که با تهدید کردن این افکارش از نگاه کردن به یک توپ کاغذی مچاله شده نشات می گیرد، ادای خودش را در می آورد. همچنین با صدای خودش در برنامه تلویزیونی آرتوپور، جایی که به آرتور و دوستانش کمک کرد تا یک خانه چوبی جدید طراحی کنند شرکت کرده اِستیو سمپل، رئیس دانشگاه جنوبی کالیفرنیا به گری گفت : « … پس از جورج لوکاس توبرجسته ترین فارغ التحصیل ما هستی. »

مستند
۱ ) در سال ۲۰۰۵ ، کارگردان کار کشته سینما، سیدنی پولاک، یکی از دوستان گری مستندی با عنوان آثار ناتمام فرانک گری با اظهارات حاکی از تحسین فیلیپ جانسون، اِدروچا، جولیان اِشنابل و دنیس هوپر و تعدادی از منتقدان از جمله های فوستر ساخت که با گفتگوی تکمیلی بین گری و پولاک درباره آثارشان در دو شکل هنری گروهی با محدودیت های تجاری چشمگیر و عکسهایی از برخی از ساختمان هایی که گری طراحی کرده بود ادامه پیدا می کرد. این اثر توسط شرکت سونی در ۲۲ آگوست سال ۲۰۰۶ بر روی DVD منتشر شد که همراه با مصاحبه ای از سیدنی پولاک توسط همکار کارگردانش اَلَکساندر پانیه و برخی سوالات تماشاگران که ابتدای فیلم را دنبال می کند ادامه پیدا می کند.
ماهی و مبلمان

۲ ) گری در کارهایش از ماهی بسیار الهام گرفته است. ماهی نه تنها در ساختمانهایش پدیدار است بلکه ردیفی از جواهرات، لوازم خانگی و مجسمه ها نیز براساس این نقش بنا شده اند. گری می گوید : « بر حسب اتفاق به سمت تصویر ماهی کشیده شدم ». چیزی که علاقه اش به ماهی را جرقه زد این بود که همکارانش شروع به بازسازی معابر یونان کرده بودند. او افزود : « سیصد میلیون سال قبل انسان ماهی بوده … اگر بخواهیم به گذشته برگردیم و ناامنی شما در مورد آینده وجود داشته باشد، … به سیصد میلیون سال پیش برگردید. چرا در یونان متوقف شده اید؟ بنابراین شروع به طراحی ماهی در چک نویسهم کردم و سپس پی بردم که چیزی در آن وجود داشته است. »