آشنايي با فلش

مقدمه :
براي ايجاد سايتهاي جذاب وپويا فلش ماکرو مديا يکي از ابزارهاي مفيد مي باشد. با استفاده از اين برنامه ميتوان به يک سايت تعامل و پويا نمايي بخشيد و بدين وسيله جلوه هاي ويژه اي راتوليد نمود .با استفاده ازاين برنامه آموزشي شما عوامل اصلي فلش راشناخته و قادر به توليدفيلمهاي فلش خواهيد شد. نرم افزارهاي ديگري نيزجهت ويرايش گرافيکي يا صوتي به همراه فلش در تهيه محتواي صفحات وب مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين برنامه هايي نظير Macromedia Dreamweaver يا Microsoft Frontpage به همراه برنامه فلش کاربرددارد.

برنامه فلش با حداقل امکانات وظايف بزرگي را انجام مي دهد که از آن جمله مي توان ساخت تصاوير وبي را نام برد. وب بخشي از اينترنت است که به صورت ويژوال بوده وبه خلاقيت بصري نياز داردوقتي که در يک سايت وبي وارد مي شويد هزاران ايده مختلف جذاب کننده را مشاهده خواهيدنمود. فلش داراي ابزارهايي است که با استفاده ازآنها مي توانيد تصاوير زيادي راايجاد نمائيد. تصاويري که در فلش رسم مي شوند به وسيله گرافيک برداري توليد مي شوند نه به شکل Bitmapگرافيک برداري داراي مزيتهايي نسبت به Bitmap است که کوچک تر بودن فايلهاي تصاوير برداري نسبت به فايلهاي Bitmap هم ارز آنها يکي از اين مزايا مي باشد.

همچنين فايلهاي گرافيک برداري بدون از دست دادن کيفيت داراي قابليت Scale هستند. تصاوير برداري فلش را به سادگي نمي توان به سايت وب اضافه کرد. اين تصاوير معمولا بايد توسط يک برنامه خاص مشاهده شود. اين برنامه براي تصاوير فلش Flashplayer مي باشد که در مرورگر وب نصب مي گردد. تصاوير فلش به صورت بخشي از فيلم فلش ذخيره مي شوند و اين فيلم فلش است که در صفحه وب شما قرار داده مي شود. هنگامي که مرور گر وب با يک فيلم فلش در صفحه وب روبرو مي گردد به صورت اتوماتيک اجراگر فلش را Load مي نمايد.

فلش با توسل به فرايند ي به نام Tweening عمل متحرک سازي را به راحتي انجام مي دهد. در انجام متحرک سازي تنها کافيست در فريمهاي شروع و خاتمه تحرک حرکت را تعريف نمائيدو فلش به طور خودکار کليه فريمهاي شروع و خاتمه را توليد مي نمايد. علاوه بر متحرک سازي از فلش براي توليد سايتهاي وب تعاملي ( Intractive ) مي توان بهره برد. به عنوان مثال مي توانيد فيلمي بسازيد که کاربر از بين چندين گزينه انتخاب دلخواه را انجام دهد و با انتخاب گزينه هاي متفاوت عکس العملهاي مختلفي را مشاهده نمائيد.

ذخیره ی فایلهای فلش از اینترنت توسط Flash Capture 1.55 ::
فرمت فلش یکی از محبوب ترین فرمت های انیمیشن است که مخصوصا در دنیای اینترنت حجم پایینش بسیار فراگیر شده است . بی شک شما نیز با صفحات اینترنتی محتوی این انیمیشن های تبلیغاتی و یا چندرسانه ای بر خورد کرده اید , قصد به ذخیره ی آنها بر روی سیستمتان را داشته اید و به محظ راست کلیک بر روی آنها میبینید که به جای منوی اصلی مرورگر منوی مخصوص فایل فلش که تنظمات آن را داراست ظاهر می گردد . نکته جالب اینجاست که همراه با ذخیره ی کامل صفحه نیز فایل فلش ذخیره نمی شود , شما نیز به ناچار مجبور به جستجوی تمامی Temporary Internet Files برای یافتن فایل فلش Load شده خواهید بود .
آیا به دنبال راهی برای ذخیره ی مستقیم این فایها از اینترنت بوده اید ؟
Flash Capture نرم افزار کوچکی از شرکت نرم افزار Dreamingsoft است که ابزاری اضافی را به مرورگر Internet Explorer ویندوز شما می افزاید که به طور مستقیم توانایی ذخیره ی این فایلها بر روی هارد را به شما می دهد .
برخی ویژگی های این نرم افزار کوچک و بسیار مفید :

ذخیره ی فایلهای فلش تنها با یک کلیک بر روی قسمت اضافه شده به مرورگر .
فرستادن فایلهای فلش به صورت ایمیل به دوستانتان تنها با یک کلیک .
گرفتن عکس از فایل فلش تنها با یک کلیک .
مدیریت فایلهای فلش ذخیره شده در دسته بندی های مختلف .
ذخیره سازی تمامی فلش های موجود در یک صفحه ی وب با یک کلیک .
ویزگی گشت و گذار در تمامی فلش های دیده شده تا کنون توسط اینترنت اکسپلورر .
و ….

جزییات کامل تر …
این نرم افزار با ویندوز های ۹۸/Me 2000/XP سازگاری کامل دارد و برای اجرا به IE 5.0 یا بالاتر نیازمند است .
Flash Capture را می توانید از اینجا :
:: تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash توسط نرم افزار SameShow 1.4.5 ::

SameShow نام نرم افزار مفیدی از شرکت WonderShare است که به شما اجازه ی تبدیل مقاله ها و Presentation های خود را که به صورت فرمتهای مختلف نرم افزار PowerPoint است را به فایل فلش تبدیل نمایید .
دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash :
حجم فایلهای فلش حاصل به مراتب کمتر از فایل PowerPoint است و به اسانی میتوانید به دوستان خود Email بزنید و آنها به آسانی میتوانند این فایلهای فلش را باز نمایند!

کاربر کنترل بسیار بیشتری میتواند از لحاظ Playback بر روی فایل فلش نسبت به PowerPoint داشته باشد .
فایلهای فلش به مراتب امن تر از فایلهای PowerPoint می باشند و سخت تر قابل نفوذ و تغییرند .
رزولوشن و کیفیت تصویری فایلهای فلش بالاتر و قابل تغییر است .

به آسانی میتوانید آن تحقیق و جستجوی خود به صورت فایل فلش را در اختیار همگان قرار دهید و بر روی اینترنت پخش کنید و در هر مرورگری قابل نمایش خواهد بود
توسط این نرم افزار تمامی ویژگی های صوتی و تصویری PowerPoint شما به درون فایل فلش می آید. همچنین به شما آمکان آن را می دهد تا به PowerPoint انیمیشن های فلش و GIF اضافه نمایید .

دلایل تبدیل فایلهای PowerPoint به Flash :
حجم فایلهای فلش حاصل به مراتب کمتر از فایل PowerPoint است و به اسانی میتوانید به دوستان خود Email بزنید و آنها به آسانی میتوانند این فایلهای فلش را باز نمایند!
کاربر کنترل بسیار بیشتری میتواند از لحاظ Playback بر روی فایل فلش نسبت به PowerPoint داشته باشد . فایلهای فلش به مراتب امن تر از فایلهای PowerPoint می باشند و سخت تر قابل نفوذ و تغییرند . رزولوشن و کیفیت تصویری فایلهای فلش بالاتر و قابل تغییر است . به آسانی میتوانید آن تحقیق و جستجوی خود به صورت فایل فلش را در اختیار همگان قرار دهید و بر روی اینترنت پخش کنید و در هر مرورگری قابل نمایش خواهد بود توسط این نرم افزار تمامی ویژگی های صوتی و تصویری PowerPoint شما به درون فایل فلش می آید. همچنین به شما آمکان آن را می دهد تا به PowerPoint انیمیشن های فلش و GIF اضافه نمایید

فرمت فلش یکی از محبوب ترین فرمت های انیمیشن است که مخصوصا در دنیای اینترنت حجم پایینش بسیار فراگیر شده است . بی شک شما نیز با صفحات اینترنتی محتوی این انیمیشن های تبلیغاتی و یا چندرسانه ای بر خورد کرده اید , قصد به ذخیره ی آنها بر روی سیستمتان را داشته اید و به محظ راست کلیک بر روی آنها میبینید که به جای منوی اصلی مرورگر منوی مخصوص فایل فلش که تنظمات آن را داراست ظاهر می گردد . نکته جالب اینجاست که همراه با ذخیره ی کامل صفحه نیز فایل فلش ذخیره نمی شود , شما نیز به ناچار مجبور به جستجوی تمامی Temporary Internet Files برای یافتن فایل فلش Load شده خواهید بود .

آیا به دنبال راهی برای ذخیره ی مستقیم این فایها از اینترنت بوده اید ؟

Flash Capture نرم افزار کوچکی از شرکت نرم افزار Dreamingsoft است که ابزاری اضافی را به مرورگر Internet Explorer ویندوز شما می افزاید که به طور مستقیم توانایی ذخیره ی این فایلها بر روی هارد را به شما می دهد .
برخی ویژگی های این نرم افزار کوچک و بسیار مفید :

ذخیره ی فایلهای فلش تنها با یک کلیک بر روی قسمت اضافه شده به مرورگر . فرستادن فایلهای فلش به صورت ایمیل به دوستانتان تنها با یک کلیک .
گرفتن عکس از فایل فلش تنها با یک کلیک .

مدیریت فایلهای فلش ذخیره شده در دسته بندی های مختلف .
ذخیره سازی تمامی فلش های موجود در یک صفحه ی وب با یک کلیک .
ویزگی گشت و گذار در تمامی فلش های دیده شده تا کنون توسط اینترنت اکسپلورر .
و …. این نرم افزار با ویندوز های ۹۸/Me 2000/XP سازگاری کامل دارد و برای اجرا به IE 5.0 یا بالاتر نیازمند است .

 

با انيميشن از چه زماني آشنا شديد؟
باديدن كارتون با انيميشن آشنا شديم. ۱۰ سالم كه بود صاحب تلويزيون شديم و سال هاي ۴۷-۱۳۴۶ اما تا قبل از آن با تلويزيون نزديكان با كارتون هاي خارجي كه از شبكه نفت براي خارجي هاي ساكن اهواز پخش مي شد انيميشن را مي شناختم و با آن آشنا بودم.
من از طرفداران كيهان بچه ها به دليل داشتن داستان هيا مصور خارجي بودم. در اين جمله سه داستان مصور وجود داشت كه آن ها را مي بريدم، آرشيو وسپس از روي آن ها نقاشي مي كردم.
زمينه ساز انيميشن همين داستان هاي مصور و يا اصطلاحا كمك استيرلپ ها هستند.
به انيميشن خيلي نزديك مي باشند. داستان را به صورت تصويرهاي متوالي نقل مي كنند و با تصوير سازي كتاب متفاوت اند.
در سن ۱۳ سالگي شروع به كشيدن داستان مصور كردم وتنها سرگرمي من طراحي ونقاشي بود.يكي از سرگرمي هاي من اين بود كه روي ورقه هاي كالك نقاشي مي كردم وداستان خود را روي آن ها منتقل مي كردم و به وسيله آيينه ونور آفتاب و ذره بين روي ديوار مي انداختم و به بچه ها و هم سن سالهايم نشان مي دادم.

فعاليت خود را چگونه آغاز كنيم :
در واقع فعاليت من در زمينه انيميشن از همان زمان آغاز شده بود. علاقه مندي من به فيلم نقاشي وطراحي بسيار زياد بود.
اولين باري كه به تنهايي به سينما رفتم در سن ۱۰ سالگي بود كه فيلمي فضايي بود.تصاوير اين فيلم براي من بسيار جالب بود.من به فيلم هايي كه مي ديدم امتياز مي دادم و آن ها را رده بندي مي كردم. اولين فيلم خود را در سن ۱۶ سالگي با دوربين ۸ ميلي متر يكي از دوستانم كه تك فريم نداشت و هنگامي كه دكمه را فشار مي دادم يك بار ۱۰ فريم، يك بار ۶ فريم و يك بار ۵ فريم رد مي شدساختم. من تصاوير خود را به جاي افقي، به صورت عمودي طراحي كرده بودم كه راه رفتن را نشان مي داد كه تصاويري از كاريكاتور خودم بود.

من در آن زمان از كتاب آقاي پرستون بلي كه توسط آقاي دكتر زرين كلك ترجمه شده بود بسيار كمك گرفتم.
در سن ۱۳ سالگي هنگامي كه به تهران مي آمدم به سينما ميرفتم و داستان فيلم هايي را كه مي ديدم مي نوشتم، دسته بندي و آرشيو مي كردم. كتاب هايي كه در مورد سينما چاپ مي شد مي خريدم. من به وسيله نقاشي كردن هويت پيدا كرده بودم طراحي براي من مانند چوب كبريتي بود كه من از طوفان دريا نجات مي داد و به ساحل مي رساند.

انيميشن از ديدگاه شما يعني :
انيميشن يعني لذت بردن، خلق فضا و يا ديدگاه دروني افراد است كه دنياي آن ها قابل رويت مي كند. مثل موسيقي و يا ادبيات كه هر يك به شيوه خود بر روي افراد تاثير گذار هستند.
به نظر شما شرايط لازم براي ورود به اين حرفه چيست؟
پشتكار واستعداد. به نظر من پشتكار موثر تر است وداراي نقش اساسي تر نسبت به موفقيت استعداد مي باشد. چه بسيار افرادي كه با وجود داشتن استعداد فعالتي لازم براي رسيدن به را ندارد. با پشتكار مي توان به استعداد رسيد.

آيا اگر باز هم به دنيا مي آمديد. اين حرفه را دنبال مي كرديد و اگردنبال مي كرديد همين مسير را طي مي كرديد؟
اگر با آگاهي ها و بينش امروزم به دنيا مي آمدم سعي ميكردم از زمان و لحظات بيشتر استفاده كنم. در ان زمان دسترسسي به افرادي كه بتوانند مرا راهنمايي كنند تا بهتر و سريعتر مسير را طي كنم نداشتم. در واقع از زماني كه وارد دانشگاه شدم مسير را پيدا كردم اما از انتخاب انيميشن راضي هستم چون فوق العاده لذت بخش است.

آيا انيميشن از زندگي شما جداست؟
خير-انيميشن در تمام لحظات زندگي با من است من بيشترين موضوع صحبتم با خانواده در مورد كار وانيميشن است وخانواده مرا در اين امر بسيار همراهي مي نمايند.
به خصوص همسرم كه با من دسته و هم مسير است.
آيا جهاني شدن مهم است. آيا شما دوست داريد جهاني شويد؟ براي جهاني شدن چه بايد كرد؟
هنرمند دوست دارد هنرش درجهان مورد استقبال قرار گيرد. هر هنري در ذات خودش جهاني است. هر انساني قسمتي از جهان است و روز به روز كاملتر مي شود. كمتر هنري است كه براي فرهنگ خاص توليد شود. هنرهاي خاصي در زمان خاص مربوط به يك جغرافياي خاص بودند.اما امروزه به خاطر ارتباطات تقريبا هيچ هنري مربوط به جغرافياي خاص نمي شود انسان به عنوان يك عنصر جهاني هر عنصري كه توليد مي كند براي دنياست. بنابراين من هم مانند هر انسان ديگري دوست دارم كه اثرم در دنيا ديده شود. زماني انسان خود را با خانه /زماني با شهر/ زماني با كشور و در دوره اي دوست دارد خود را با سطح جهاني مقايسه كند تا متوجه شود جايگاهش در دنيا كجاست. اثر هنري بويژه انيميشن براي بكارگيري است.براي اينكه اين امر صورت بگيرد طبيعي است كه بايد مانند يك وسيله صنعتي داراي استاندارد باشد. انيميشن هم بايد داراي استاندارد باشد قادر سطح دنيا به صورت يك محصول هنري خوب عرضه شود. بايد كيفيت فيلم خوب باشد . داراي متن محكمي باشد. داستان را خوب روايت كندو بتواند با نژادها وزبان هاي مختلف ارتباط برقرار كند. صنعت سينمايي ژاپن به اين موفقيت دست پيدا كرده است. نوع قصه گويي وروايت وحتي گرافيكي كه زماني عجيب به نظر مي رسد امروزه توانسته ارتباط برقرار كند ودوست داشتي جلوه كند. توليد زياد وسرمايه گذاري از عواملي هستند كه موفقيت را افزايش ميدهد. در صنعت هنر انيميشن هم ما ميتوانيم روشي را اتخاذ وابداع كنيم كه وارد بازا مصرف قرار بگيرد تا حداقل گروهي از مردم دنيا از آن استفاده كنند.
شما داراي مدرك كارشناسي سينما هستيد. چرا سينما رادنبال نكرديد؟ هدف شما از انتخاب انيميشن چيست؟ در انيميشن چه بود كه جذب آن شديد؟
زماني كه كنكور هنر دادم ودر مصاحبه شركت كردم از من پرسيدند چرا سينما را انتخاب كرديد؟
پاسخ دادم: من به انيميشن علاقه مندم وتنها نمونه هاي كاري كه براي مصاحبه برده بودم طراحي ها ونقاشي هايي بود كه انجام داده بودم وبرخي از كارهايي كه درمجلات چاپ شده بود.
آن ها مرا راهنمايي كردند كه گرافيك يا نقاشي را دنبال كنم ولي من به صراحت به آن ها پاسخ دادم كه نه به نظر من انيميشن سينماست.
ورد به اين رشته متوجه شدم كه چقدر سينما جذاب ست. فيلم زياد مي ديدم و به آن علاقه داشتم اما هيچ گاه تصور اين كه فيلمساز شوم را نداشتم. به اينماتور بودن مي انديشيدم اما فيلمساز بودن به نظر خيلي سخت مي آمد.من از علاقه مندان مجله فيلم بودم. براي آن ها كاريكاتور مي كشيدم و آثارم را در اين مجله چاپ مي شد. در زمان دانشجويي يك فيلم داستاني، دو فيلم مستند و يك كارگزارشي براي تلويزيون تهيه كردم.
سينما راحت تر از انيميشن است اما جسارت بيشتري مي طلبد. در انيميشن جسارت كمتر است. اما بعدها متوجه شدم يك انيماتور موفق نياز به رفت و آمد و شناخت از محيط اطراف خود دارد. علت ادامه ندادن سينما علاقه به انيميشن بود. شيوه بيان در انيميشن يك هنر مستقل است وهنر هشتم محسوب مي شود و نبايد آن را جزء زير مجموعه سينما قرار دارد.
به هر حال من به كمك انيميشن بسيار نكته بين شده بودم ودر سال دوم دانشگاه به كمك همسرم يك كارگاه انيميشن در دانشگاه سينما داير كرديم. اين كارگاه ۲ سال فعاليت داشت واين مدت هفت فيلم به كمك ساير دوستان كه در اين كارگاه شركت داشتند ساخته شد. و در بخشي از جشنواره انستي فرانسه به عنوان نگاهي به انيميشن امروزايران ارايه شدند. در آن زمان تنها از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و ازكارگاه كوچك فيلم فرستاده شده بود و اين موضوع براي ما بسيار جالب وحائز اهميت بود.
اين كارگاه باعث شد كه ما در حين خواندن سينما، انيميشن را هم فرا بگيريم در آن زمان كسي به ما انيميشن نمي آموخت و ما خودمان مكمل و آموزگار خود بوديم.
بيشتر فعاليت هاي شما در چه زمينه اي بوده است؟ (ساخت انيميشن، تدريس، مديريت ،….)
در زمان شروع فعاليت من حيطه انيميشن بسيار ناشناخته بود و حتي در جامعه هنري نيز خيلي شناخته شده نبود.
از راه انيميشن درآمدي كسب نمي شد. من شاغل زيادي را تجربه كرده ام.مدتي به تدريس هنر در مدارس مشغول بودم. ساخت گزارش هاي كوتاه تلويزيوني را تجربه كرده ام. در سازمان عمران كيش مسئول قسمت صمعي و بصري بوده ام. و در صنايع بنياد مسئول ساخت فيلم هاي آموزشي. اما هر كجا كه رفتم و در هر شغلي كه بودم واحد انيميشن را راه اندازي كردم. و در اين زمينه هم فعاليت داشتم.
مدت ۲ سال به واحد انيميشن صدا وسيما رفتم. در اين مدت براي گروه كودك به اتفاق همسرم ۲ مجموعه ۸ رنگ معرفي مي شدند و در مجموعه خط هاي ساده، مدادي بود كه به كوكان آمزوش نقاشي مي داد.
چند تيتراژ كار كرده ام مانند تيتراژ برنامه پرپرك.
تا سال ۱۳۶۹ تبليغات از تلويزيون ممنوع بود و پخش نمي شد. كم كم تبليغات زنده شدند. من جز اولين كساني بودم كه تبليغات تلويزيوني را انجام دادم.
اولين كار تبليغاتي من كاري بود به سفارش جهاد دانشگاهي با موضوع آموزش نقاشي و به صورت انيميشن ارايه شد.
تيزر ديگري كه كارزنده بود با موضوع بانك تجارت كه در آن زمان موفق ومعروف شده بود. البته من جز تيم اجرايي آن بودم. مضمون كار اين بود كه از كودكي پرسيده مي شد:
«كوچولو كجامي ري؟ پاسخ مي داد: بعدا«بهتون مي گم»
پس از آن تور كاژهايي براي بانك تجارت انجام دادم.
من حدود ۴۰ تيزر تبليغاتي را كار كرده ام.

سبك شما چيست؟
من هميشه به اقتضاي موضوع سبك خود را تغيير مي دهم و داراي سبك واحدي نيستم.
تقريبا بيشتر تكنيك ها را تجربه كردم. اما بيشتر نقاشي متحرك كار كرده ام.
توركاژ روي فيلم/ سه بعدي/ كات اوت/شن زير دوربين/ پيكسل ايشن متحرك سازي اشيا/نقاشي روي شيشه/
كه برخي از آن ها در مرحله تجربه باقي وبرخي ديگر تبديل به فيلم شده اند و به نتيجه نهايي رسيده اند. تنها تكنيكي كه تجربه نكرده ام انيميشن عروسكي به صورت تك فريم است. بنابراين سبك من بنا به موضوع تغيير مي دهم. اگر موضوع تبليغاتي است سعي مي كنم فضا شاد و نشاط آور باشد كه با كمك انيميشن اين اتفاق مي افتد.

از ميان تكنيك هاي انيميشن با كداميك ارتباط بيشتري برقرار مي كند؟
از ميان تكنيك هاي انيميشن علاقه زيادي به تور كاژ فيلم دارم. يعني دوي چهره وفريم به فريم فيلم تغيير ايجاد كنم خصوصا در كارهاي تبليغاتي .تلفيق انيميشن با فيلم زنده براي من بسيار جذاب است. به نظر من يك موجود زنده صريح تر بهتر مفهوم را القا مي كند اما با اين حال از عنصر زنده هم به صورت عادي استفاده نمي كنم وسعي مي كنم تغييرات در ان ايجاد كنم براي جذابيت بيشتر فيلم هنري بايد جذاب باشد. يعني جذابيت براي من همتراز با مفهوم است.
دوست دارم مخاطب اول جذب تكنيك شود بعد مفهوم و محتوا. به هر حال من تكنيك مشخص وواحدي را استفاده نمي كنم.
آيا ايده آثارتان متعلق به شماست واگر هست اين ايده ها چگونه به ذهنتان مي رسد؟ «منظور اين كه براي دستيابي به ايده هاي خوب و ناب كه قابليت تصويري داشته باشند بايد چه كرد؟
زماني حساسيت روي ايده آثارم داشتم كه حتما متعلق به خودم باشد. زمان زيادي طول مي كشيد تا به ايده اي برسم اما با گذشت زمان سعي كردم كه از افكار ديگران ،از لابه لاي صحبت هايش وشنيده هايم براي بدست آوردن ايده استفاده كنم. من هميشه سعي مي كنم خوب بشنوم وگوش كنم. بايد در فضاهايي قرا رگرفت كه ايده در آن وجود داشته باشد.
به عنوان مثال براي ساخت فيلمي با موضوع اعتياد بايد به جمع معتادين رفت واز رفتارها و زندگي آن ها ايده گرفت. با نشستن در اتاق ايده به سراغمان نمي آيد. نبايد صبر كرد تا ايده به سراغ ما بيايد.
بايد سعي كنيم آرشيو ذهني ما پر از ايده باشد تازماني كه به آن احتياج پيدا كرديم از آن استفاده كنيم. سعي كنيد يخچال ذهنتان هميشه پر از ايده باشد. تا زماني كه لازم به استفاده از آن شد در يخچال را باز كنيد واز ايده هايتان استفاده كنيد. ايده هاي خوب را از ميان تصاوير و مطالب روزنامه ها –عكس ها. نقاشي ها و از محيط اطراف و … مي توان جستجو كرد.

آيا شما با انتخاب انيميشن به هدف خود رسيده ايد؟ كدام مهمتر است هدف يا مسير؟
من با انتخاب انيميشن به بزرگترين هدفم كه لذت بردن از زندگي است رسيدم.
از خودم واز اين كه به دنياآمده ام راضي هستم وبا انتخاب اين حرفه به بهترين شكل به رضايت باطني رسيدم.
من فكرمي كنم هدف مشخصي وجود ندارد. چون همه چيز بي پايان است.چقدر موفقيت كافي است؟ چقدر پول دار شدن لازم است؟ مشخص نيست به اعتقاد من ما هميشه در مسيريم. در لذت در مسير بودن بهتر از به مقصد رسيدن است من اين حرفه را دنبال نكردم تا به پول يا به شهرت برسيم من اين حرهف را به خاطر تنها علاقه باطني واحساس نزديكي به اين هنر، دنبال كرده ام.