ادلهء اثبات دعوى (فارسي) – علي اكبر محمودي دشتي
الصلاة في الكتاب والسنة (فارسي) – محمد الريشهري
شرح فصوص الحكم – محمد داوود قيصري رومي
عصر ظهور (فارسي) – الشيخ علي الكوراني العاملي
مقالات وگفتارها- مسجد انگجي تبريز

تحقیق در مورد :
دولت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)

تحقیق کننده…………………………………….اُمید رُشَندِل
مدرسه…………………………………………….محمودیه ۳
نام دبیر…………………………………………آقای دهباشی
کلاس…………………………………………………………اَول
نوبت………………………………………..بعد اَز ظُهر

مقدمه:

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على خير خلقه محمد وآله الطاهرين ولعنة الله على اعدائهم اجمعين الى يوم الدين.

خدايا خمينى دين ترا يارى نموده أو را يارى ده وملت نجيب ايرانرا در سايه عدل وداد أو از هر گزندى حفظ فرما.

مناسك حاضر كه مطابق است با فتاوى رهبر كبير انقلاب اسلامى و مرجع تقليد شيعيان جهان حضرت آية الله العظمى امام خمينى مد ظله العالى داراى ويژگيهائى است كه ذيلا مورد اشاره قرار مىگيرد : ۱ – مسائلى از بخش حج تحرير الوسيله ترجمه و در متن آن افزوده شده است . ۲ – حدود ۵۵۰ مسأله جديد كه در اثناى حج و در طى سالهاى گذشته مورد نياز حجاج محترم قرار گرفته و از حوزه استفتاء مستقر در بعثه حضرت امام مد ظله العالى سؤال شده ، همراه با پاسخ آنها به اين مناسك اضافه شده است . و براى آن كه پيدا كردن و دسترسى به هر يك از مسائل مذكور و هم

چنين مسائل متفرقه‌اى كه قبلا در مناسك بوده آسان تر شود بر حسب تناسب ، تفكيك و تحت عنوان مسائل متفرقه در ذيل هر يك از ابواب و فصول مربوطه گنجانده شده است . لازم به تذكر است كه حدود يكصد مورد از اين سؤال و جوابها در چاپ قبلى يك جا در پايان كتاب چاپ شده بود كه اكنون در ضمن همين مسائل قرار گرفته است . ۳ – پاره اى از فصول و بخشهاى اين مناسك با ترتيبى جديد تنظيم شده و برخى از مسائل غير ضرورى حذف و بعضى از تعبيرات و الفاظ با حفظ محتوى و مفهوم ، تغيير يافته است.

 

ادلهء اثبات دعوى (فارسي) – علي اكبر محمودي دشتي – ص ۳

بسم الله الرحمن الرحيم ‹ صفحه ۵ › در روزگارى كه قرآن و معارف اسلام غريبانه به گوشه عزلت وفراموشى سپرده شده بود و فاصله فرهنگى مسلمانان از اسلام عميق تر مىشد ، و در دورانى كه غرب گرايان افكار الحادى را در ميان جوانان و بويژه طبقات روشنفكر و تحصيل كرده ترويج مىكردند ، آرى در اوج غربت اسلام و قرآن احياگر بزرگ دين و روح و جان مسلمين حضرت امام خمينى (

قدس سره ) برخاست و بزرگترين نهضت دينى را در دوره غيبت كبرى رهبرى نمود . در ميان ثمرات گوناگون اين نهضت مبارك بى شك بازگشت شريعت مقدسه اسلام به صحنه زندگى اجتماعى مسلمانان ، پر ارج ترين آن بود . و در اين ميان دانش استوار فقه حضورى ملموس تر از ساير علوم اسلامى را دارا مىباشد . چرا كه علم فقه عهده دار پاسخ گوئى به مشكلات و نيازهاى اجتماعى مسلمانان است . لذا طرح و تبيين ابعاد فقه بالنده شيعى بويژه مباحثى كه در ارتباط با اداره نظام

مقدس جمهورى اسلامى است از ضرورت كامل برخوردار است

ادلهء اثبات دعوى (فارسي) – علي اكبر محمودي دشتي – ص ۱۶

حضرت آية الله امام خمينى ( قدس سره ) در ” تحرير الوسيلة ” مىفرمايد : ” الضابط في ذلك العلم القطعي واليقين ، فهل يجب أن يكون العلم مستندا إلى الحواس الظاهرة فيما يمكن . . . أم يكفي العلم القطعي بأي سبب ، وجهان ، الأشبه ‹ صفحه ۱۷ › الثاني ” ( ۱ ) . ” معيار در باب شهادت آن است كه از روى علم و يقين باشد و آيا واجب است كه علم ، به يكى از حواس ظاهره مستند باشد يا خير – در جواب مىفرمايد – شرط نيست بلكه شهادت كافى است كه از روى علم و يقين باشد از هر راهى كه به دست آمده باشد.

ادلهء اثبات دعوى – علي اكبر محمودي دشتي – ص ۲۱۸

نوشتار رسمى كه از طرف مأموران دولتى در حدود صلاحيت خود ، نوشته ‹ صفحه ۲۱۹ › ميشود مثل سند رسمى مدنى كه عقود و ايقاعات را ثبت مىكند يا مثل نوشته هاى قضائى مانند دادخواست و نوشته هاى محاضر و ثبت اسناد و املاك كشور ، و صورتجلسه محاكم ، و احكام صادره از آن ، مانند مقررات ادارى و قوانين صادره از مجلس و فرمانهاى صادره از مقام رهبرى ، و قراردادهاى دولتى . ۲ – نوشتار غير رسمى يا عرفى كه توسط افراد نوشته مىشود و اين بر دو

قسم است : الف : نوشته هايى كه معد براى اثبات تصرف قانونى است ، مثل بيع و اجاره و اين نوع نوشته را ” دليل معد ” مىنامند كه افراد بين خود در هنگام عقد براى اثبات معامله و قرارداد در موقع مخاصمه ، آن را تنظيم مىكنند . ب : نوشته هايى كه معد براى اثبات نمىباشد مثل نامه ، تلگراف ، تلكس ، فاكتور و دفاتر تجارى كه هدف افراد در اين نوشتارها اثبات معامله در موقع مخاصمه نمىباشد لذا آن را ” دليل غير معد ” مينامند.
الصلاة في الكتاب والسنة (فارسي) – محمد الريشهري – ص ۱۲

در سفارش اخلاقى گرانبهاى امام خمينى – رضوان الله تعالى عليه – به فرزند عزيزش حاج سيد احمد – ره – مى خوانيم : كه خودخواهى ريشه مصيبت هاى بشرى است و كوشش براى درمان اين ريشه تباهى است كه جهاد اكبر نام دارد و پيروزى در اين جبهه به اصلاح تمام گستره زندگى مى انجامد . امام پس از روشن كردن اين مفاهيم ، نماز را راه تحقق اين پيروزى مى بيند و مى

گويد : ” فرزندم ، از خودخواهى و خود بينى به درآى كه اين ارث شيطان است ، كه به واسطه خود بينى و خود خواهى از امر خداى تعالى به خضوع براى ولى و صفى او جل وعلا سرباز زد . و بدان كه تمام گرفتاريهاى بنى آدم از اين ارث شيطانى است كه اصل اصول فتنه است ، و شايد آيه شريفه * ( وقاتلوهم حتى لاتكون فتنة ويكون الدين لله ) * ( ۱ ) در بعض مراحل آن ، اشاره به

جهاد اكبر و مقاتله ‹ صفحه ۱۳ › با ريشه فتنه كه شياطين بزرگ و جنود آن ، كه در تمام اعماق قلوب انسان ها شاخه و ريشه دارد ، باشد . و هر كس براى رفع فتنه از درون و برون خويش ، بايد مجاهده نمايد . و اين جهاد است كه اگر به پيروزى رسيد همه چيز و همه كس اصلاح مى شود.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

عصر ظهور (فارسي) – الشيخ علي الكوراني العاملي – ص ۲۱۴

احاديث قم و مرد موعود آن از جمله روايات ظهور ، قيام مردى از قم است . امام كاظم ( عليه السلام ) فرمود : ” مردى از قم ، مردم را به حق دعوت كند ، افرادى پيرامون او گرد آيند كه قلب‌‌هايشان همچون پاره هاى آهن ( استوار ) است . بادهاى تند حوادث ، آنان را نلغزاند ، از جنگ خسته نشده و نترسند ، اعتمادشان بر خدا است و سرانجام كار از آن پرهيزكاران است ” ( ۱ ) . روايت ، زمان قيام او را مشخص نكرده اما در تاريخ قم و ايران وجود چنين شخصيتى با چنان يارانى قبل از امام خمينى و طرفدارانش سابقه نداشته است . البته احتمال دارد كه اين روايت ناقص

باشد و يا به مناسبت خاصى ، امام آن را فرموده باشد . اين حديث را بحار الانوار ، از كتاب تاريخ قم نوشته حسن بن محمد بن حسن قمى كه هزار سال پيش آن را تأليف نموده نقل كرده و متأسفانه نسخه اصلى آن كتاب در دسترس نيست . ممكن است گفته شود : درست است كه در تاريخ قم و ايران ظاهر شدن چنين شخصيتى برجسته سابقه ندارد ، اما دليلى در دست نيست كه ثابت كند اين روايت ، منطبق بر امام خمينى و طرفداران اوست . پس شايد منظور ، شخص ديگرى باشد كه در عصر ما و يا بعد از مدتى ظاهر شود