لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود پاورپوینت برنامه نویسی با کامپیوتر پایه توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت برنامه نویسی با کامپیوتر پایه قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

اسلاید ۱ :

فرم های مختلف یک برنامه

  • کد دودوئی

–فرم واقعی دستورات حافظه، که اجرا می شوند.

  • کد مبنای هشت یا شانزده

–معادل کد دودوئی که به این مبناها تبدیل شده است.

  • کد نمادین – برنامه نوشته شده به زبان اسمبلی

–استفاده ازنمادها جهت بخشهای مختلف مختلف دستورات

  • کد دستورالعمل ، آدرس و …

–فرم نمادین دستور به فرم دودوئی آن تبدیل می شود.

  • زبان های برنامه نویسی سطح بالا

–هر دستور به تعدادی از دستورات دودوئی ترجمه می شود.

اسلاید ۲ :

قواعد زبان اسمبلی

  • برچسب

–فرم نمادین آدرس است. که می تواند تهی باشد.

–نماد خاتمه برچسب کاما می باشد.

  • دستورات

–دستورات ماشین

–شبه دستورات

  • توضیحات

–توضیحات مربوط به برنامه که می تواند تهی باشد.

–قبل از توضیحات از نماد / استفاده می شود.

اسلاید ۳ :

آدرس های نمادین

  • یک تا سه کاراکتر حرفی عددی
  • کاراکتر اول باید حرف باشد
  • کاراکترهای دوم و سوم می توانند حرف یا عدد باشند.

اسلاید ۴ :

دستورات

به صورت زیر مشخص می شوند

  • دستورات مراجعه به حافظه (MRI)
  • دستورات ثباتی یا دستورات ورودی خروجی (non-MRI)
  • شبه دستورات ، همراه با احتمالا یک عملوند

اسلاید ۵ :

دستورات مراجعه به حافظه

  • دو یا سه نماد که با کاراکتر فضای خالی از هم جدا می شوند
  • ابتدا نماد ۳ حرفی عمل MRI می آید.

–یک نماد معتبر از مجموعه دستوراتی که در اسلاید ۲ آمده است.

  • پس از آن آدرس نمادین می آید

–مکان عملوند در حافظه

–در بخش دیگری از برنامه مانند فیلد برچسب مشخص می شود

  • در انتها در صورت لزوم از کاراکتر I جهت مشخص کردن آدرس غیر مستقیم استفاده می شود.

اسلاید ۶ :

شبه دستورات

  • دستورات زبان ماشین نیستند.
  • اسمبلر از آنها استفاده می کند.

–ORG N –

  • عدد مبنای شانزده N مکانی از حافظه را مشخص می کند. و معنی آن این است که دستور یا عملوندی که در خط بعد قرار گرفته است، در این آدرس قرار دارد.

–END

  • انتهای برنامه نمادین را مشخص می کند

–DEC N

  • عدد دهدهی N باید به دودوئی تبدیل شود

–HEX N

  • عدد مبنای شانزده N باید به دودوئی تبدیل شود.

اسلاید ۷ :

مترجم (اسمبلر) دو گذره

  • گذر اول

–با استفاده از دستور ORG اولین مکان را بصورت مبنای ۱۶ مشخص می کند.

–به خطوط بعدی برنامه که کد دستوری در آنها قرار دارد، بصورت متوالی آدرس مکان تخصیص می دهد.

–جدول نماد ها را می سازد.

  • گذر دوم

–با استفاده از جدول نماد ها آدرس های نمادین حافظه را ترجمه می کند.

–کد نمادین دستورات را با توجه به مستقیم یا غیر مستقیم بودن آنها، به کد مبنای ۱۶ ترجمه می کند.

اسلاید ۸ :

مترجم 

  • برنامه نوشته شده به زبان نمادین را می خواند

–به آن برنامه مبدا می گویند.

–این برنامه یک تولی از کاراکتر های می باشد.

–هر خط از کد با CR (0D Hex) ، خاتمه یافته است.

  • برنامه معادل دودوئی به زبان ماشین را تولید می کند.

–برنامه هدف (object) ، نامیده می شود.

اسلاید ۹ :

تشخیص خطا

  • خطا های ممکن

–نماد غلط

–آدرس نمادین تعریف نشده

  • باید تمام خطاهائی که امکان تشخیص آنها وجود دارد، به کاربر اعلام شود، تا وی در کد مبدا متنی ، تصحیح های لازم را انجام دهد.

اسلاید ۱۰ :

حلقه در برنامه ها

  • ترتیبی از دستورات که باید چندین بار اجرا شوند.

–معمولاه در هر بار اجرا ، روی داده های متفاوتی عمل می شود.

  • مثالی از یک برنامه فرترن که ۱۰۰ عدد صحیح را با هم جمع می کند :