لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود پاورپوینت تحقيق و بررسي کاربرد هاي پردازش تصوير توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت تحقيق و بررسي کاربرد هاي پردازش تصوير قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

اسلاید ۱ :

اهداف

ü

üمقدمه اي بر پردازش تصوير و تعريف اصطلاحات

üمعرفي چند کاربرد از پردازش تصوير  

üپردازش متن ( ORC )

اسلاید ۲ :

مقدمه اي بر پردازش تصوير   مقدمه

vمقدمه اي بر پردازش تصوير

  در هر سيستمي و با هر عملکردي براي تصميم گيري به داده هاي ورودي احتياج داريم. اين ورودي ها ميتوانند از يک سنسور صوتي, سنسور فاصله سنج , سنسور مادون قرمز , ميکروفن و با تصاوير ارسالي از يه دوربين باشد.

  امروزه پردازش تصوير بهترين ابزار براي استخراج ويژگي ها و تحليل موقعيت و در نهايت تصميم گيري صحيح مي باشد. در مورد انسان نيز به همين صورت است, اطلاعات از طريق چشم به مغز ارسال مي شوند و مغز با پردازش اين اطلاعات تصميم نهايي را گرفته و فرمان را صادر مي کند.

  هدف از پردازش تصوير پياده سازي عملکرد ذهن انسان در قبال داده ها و انجام پردازش هاي خاصي براي استخراج ويژگي مورد نياز براي رسيدن به هدف از پيش تعيين شده مي باشد.

اسلاید ۳ :

۱ – چند تعريف

vپيکسل

  کوچکترين جزء PIXEL است . پيکسل مخفف Picture Element به معني المان تصوير است. يک تصوير متشکل از تعداد زيادي پيکسل است که در کنار هم قرار گرفته اند . در واقع زماني که با يک دوربين ديجيتال عکس مي گيريد اگر رزولوشن دوربين شما ۶۴۰۴۸۰x باشد به اين معني است که ماتريس با ابعاد ۶۴۰۴۸۰x در اختيار شماست که ۶۴۰ پيکسل در طول و ۴۸۰ پيکسل در عرض دارد . به ازاي هر پيکسل يک سلول نوري در دوربين وجود دارد. شدت نور اين سلول نوري مقدار عددي را براي اين پيکسل تعيين مي کند. به طور مثال به ازاي رنگ سياه مقدار صفر در پيکسل ذخيره مي شود و به ازاي رنگ سفيد مقدار ۲۵۵ در آن ذخيره مي شود.

اسلاید ۴ :

vهمسايگي :

  ۲ نوع همسايگي وجود دارد

×  همسايگي ۸ تايي به صورت :

  (i – 1 , -1) , ( i , j – 1) , ( i + 1 , j – 1 ) , ( i – 1 , j ) ,

  ( i + 1 , j ) , ( i – 1 , j + 1) , ( i , j + 1 ) , ( i + 1 , j + 1)

×  همسايکي ۴ تايي به صورت :

   (i – 1 , j ) , ( i + 1 , j ) , ( i , j – 1 ) , ( i , j + 1 )

vزمينه

  به مجموعه پيکسل هايي که شامل آبجکت نيستند , يا مجموعه پيکسل هايي که شامل  S’ هستند گفته مي شود .

   (  S’ پيکسل هايي که شامل آبجکت نمي باشند )

اسلاید ۵ :

vمسير path )  )

v

  ۲ پيکسل را در يک تصوير باينري در نظر بگيريد .

   اگر راهي بين اين ۲ پيکسل از طريق  پيکسل هايي

   که حاوي آبجکت هسنتد وجود داشته باشد, به پيکسل-

   هاي مرتبط مسير گفته ميشود .

v

vاتصال

v

  اگر S مجموع پيکسل هايي باشد که شامل آبجکت هستند پس S’ شامل ييکسل هاي بک گراند است . ۲ پيکسل p و q که هر ۲ متعلق به S هستند متصل به يکديگرند اگر حداقل يک مسير بين p و q وجود داشته باشد .

اسلاید ۶ :

vمرز تصوير ( Border )

  کليه پيکسل هايي که در اطراف آبجکت قرار گرفته اند .

vحفره

  مجموعه اي از S’ که حتي يک پيکسل

  هم در Border نداشته باشد , حفره

   ناميده مي شود .

اسلاید ۷ :

vهيستوگرام

  هيستوگرام در واقع همان نمودار ميله اي افزوني 

   هر رنگ مي باشد, به عنوان مثال تعداد پيکسل

  هايي که حاوي رنگ شماره ۷۵ هستند ۲۵ عدد

   است . از هسيتوگرام براي آستانه گيري استفاده

   مي شود.

vآستانه گيري (  Threshold )

  فرض کنيد مي خواهيد از يک عکس ۱۶ بيتي يک تصوير سياه و سفيد بسازيد . براي اين کار بايد تک تک پيکسل ها را با مقدار مشخصي مقايسه کنيد اگر بزرگتر از آن مقدار مشخص بود به جاي آن رنگ سفيد و اگر کوچکتر بود به جاي آن مقدار سياه قرار مي دهيم . به اين کار آستانه گيري با Threshold مي گويند .

اسلاید ۸ :

vمحاسبه مساحت و محيط :

  فرض کنيد که تصويري از دايره در يک زمينه سفيد

   رنگ داريد مانند شکل روبرو :

  براي بدست آوردن مساحت اين دايره فقط کافي است که تعداد پيکسل هايي که مقدار عددي آن صفر است را بشماريد و آن را کاليبره کنيد ( به اين معني که با توجه به فاصله دوربين تا آبجکت , نسبتي بين تعداد پيکسل هاي واقعي آبجکت و تعداد پيکسل هاي تصوير بدست آورد ) . به اين ترتيب به راحتي مي توان مساحت هر آبجکتي را بدست آورد حتي اگر منظم نباشد .

  براي بدست آوردن محيط دايره مي توان ابتدا شعاع دايره را با استفاده از مساحت آن به دست آورد

   ( R = S / II  ) سپس با استفاده از فرمول  P = 2 IIR   محيط را محاسبه کرد .

اسلاید ۹ :

vنحوه بدست آوردن مرکز تصوير و آبجکت :

×  براي بدست آوردن مرکز تصوير از روش زير استفاده مي شود :

  به اين معني که تعداد پيکسل هاي ماتريس در سطر و تعداد پيکسل هاي ماتريس در ستون تقسيم بر ۲ دقيقا i , j پيکسل مرکز تصوير خواهد بود .

×  براي بدست آوردن مرکز آبجکت بايد به صورت زير عمل کرد :

 

   مساحت آبجکت را بدست مي آوريم . براي به دست آوردن مساحت تعداد پيکسل هاي آبجکت را جمع ميکنيم . حال براي بدست آوردن I مرکز آبجکت مقدار j ها را با هم جمع مکنيم. حال براي بدست آوردن j مرکز آبجکت مقدار i هاي پيکسل ها را با هم جمع و تقسيم به مساحت مي کنيم .

اسلاید ۱۰ :

v تشخيص الگو  ( Pattern Recognition )

  فرض کنيد مي خواهيد تشخيص دهيد که آبجکتي که در تصوير است دايره است يا خير . به اين عمل که توسط مغز کامپيتر انجام ميشود تشخيص الگو گفته مي شود .

  براي اين منظور بايد به دنبال ويژگي منحصر به فردي در دايره باشيم . به عنوان مثال مثلا در مغز انسان , دايره مکان هندسي نقاطي است که فاصله آنها از يک نقطه مشخص از آن در ذهن دارد .

  در دايره ويژگي منحصر به فرد P2/S = 4R  است . البته بايد به اين نکته توجه کرد که منحصر به فرد بودن اين ويژگي در اشکال هندسي و در آبجکت هاي بي شکل صادق نيست .

×  روند تشخيص الگو در کامپيوتر به شکل زير است :