لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود پاورپوینت سفرنامه ها توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت سفرنامه ها قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

اسلاید ۱ :

nمقدمه :

n

nسفرنامه‌ها گرچه از منابع جغرافیایی محسوب می‌شوند، اما حامل اطلاعات تاریخی درخصوص جوامع بشری هستند. برای سفرنامه‌ها گذشته از ارزش تاریخی، به‌عنوان آثاری كه منشأ یا دست كم تسریع كننده تحولات اجتماعی و فرهنگی شده‌اند، نیز نقش قائل هستند. به آسانی می‌توان تصور كرد كه اگر فناوری حمل و نقل، مسافرت را سهل و ساده نكرده بود؛ و فناوری ارتباطات، به‌ویژه سینما و تلویزیون، مشاهده سرزمین‌ها و مردمان دیگر را به تجربه‌ای روزمره و همگانی تبدیل نكرده بود، سفرنامه‌ها به‌عنوان تنها منبع اطلاعات دست اول از سرزمین‌ها و مردمان دیگر، اهمیت بسیاری داشتند.

n

nسفرنامه، نوعی گزارش است که نویسنده در قالب آن مشاهدات خود را از اوضاع شهرها یا سرزمینهایی که بدان مسافرت کرده است شرح می دهد و اطلاعاتی از بناهای تاریخی، مساجد، کتابخانه ها، بازارها، بزرگان، آداب و رسوم ملی و مذهبی مردم، موقعیت جغرافیایی، جمعیت، آب و هوا، زبان اهالی، مناطقی که بازدید نموده است در اختیار خواننده می گذارد.

n

اسلاید ۲ :

n

nسفرنامه ها گنجینه ای از اطلاعات هستند که از طریق آنها گاه می توان به واقعیتهایی از وضع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی ادواری از تاریخ مردم یا منطقه ای پی برد که دست یابی به آنها از طریق کتب تاریخی میسر نیست.

n

nسفرنامه ها بسته به آن که مسافرت نویسنده از نوع سفرها و سیاحتهای معمول و گردش در آفاق و انفس باشد، یا سیری درونی و معنوی، به دو نوع ذیل تقسیم می شود:

n
سفرنامه های خیالی 

n
این گونه از سفرنامه ها که اغلب به صورت قصه یا تمثیل بیان می شود، گزارشی از ذهنیات نویسنده است درباره امری باطنی و اعتقادی، نظیر آثاری چون کتاب اردا ویرافنامه، که موضوع آن سفر معنوی یا معراجی است که برای ارداویراف، مؤبد فرزانه زردشتی- معاصر اردشیر بابکان (۲۲۴-۲۴۱ م) پیش می آید و او ضمن این سیاحت روحانی، از جهنم و بهشت دیدار می کند و مشاهدات خود را بر اساس اعتقادات دین زردشت به رشته تحریر می کشد

n

اسلاید ۳ :

nسفرنامه های واقعی

n

n
محتوای این نوع از سفرنامه ها، شرح مسافرتهایی است که واقعاً عملی شده است و نویسندگان خاطرات خود و رخدادهایی را که در جریان سفر عیناً دیده و شنیده و با آنها مواجه شده اند، به رشته تحریر درآورده اند.

nنظیر سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی که شرح مسیر سفر دو هزار و دویست فرسنگی است از بلخ تا مصر، که از راه مرو و نیشابور و سمنان و ری و قزوین و آذربایجان و آسیای صغیر و شام و فلسطین و حجاز تا قاهره پایتخت مصر انجام می گیرد، همچنین مسیر برگشت اوست از این سفر که پس از آخرین زیارتش از خانه خدا در سال ۴۴۲ هجری از راه طائف و یمن و لحساء و بصره و فارس و اصفهان به بلخ مراجعت می کند و جمعاً مدت هفت سال (از ۴۳۷ تا ۴۴۴ هجری) طول می کشد
در این اثر که ناصر خسرو آن را با انشایی روان و دل انگیز نگاشته است، اطلاعات دقیق و ارزشمندی را از اوضاع جغرافیایی وبناهای تاریخی و آداب و رسوم مردم شهرهای مسیر مسافرت خود به دست می دهد

اسلاید ۴ :

nاز اولین سیاحان اروپایی كه در قرون وسطی از ایران بازدید كرده و سفرنامه نوشته اند؛ می توان از

n بنیامین تودلایی اسپانیایی نام برد كه در اواسط قرن ۱۲ میلادی (قرن ۶ هجری) برای تجارت وارد ایران شد ویا ماركوپولو كه بزرگترین سیاح قرن ۱۳ میلادی (قرن ۷ هجری) است و با پدر و عموی خود در سال ۱۲۷۱ م ۶۷۰۰ هـ ق) در راه سفر به شرق وارد ایران شد.

n وی كه در طول سفرش از شهرهایی همچون تبریز، سلطانیه، ساوه، كاشان، یزد و كرمان دیدن می كند، توضیحات مفصلی از جغرافیای ایران و نیز هنرهایی همچون باغ سازی در سفرنامه اش به یادگار می گذارد

nپس از بازگشت ماركوپولو سیاحان اروپایی زیادی به ایران آمدند كه از مهمترین آنها می توان اوردوریكو داپوردنون را نام برد. وی كه حدود سال های ۱۳۱۶ – ۱۳۱۸ میلادی ۷۱۶۶-۷۱۸ ق) به ایران سفر كرده، اولین اروپایی پس از دوران كهن است كه از تخت جمشید سخن گفته است

nاز دیگر سفرنامه های مهم این دوران می توان به سفرنامه كلاویخو اشاره كرد. گنزالس كلاویخو در سال ۱۴۰۳ م ۸۰۶۶ ق) در راس هیاتی به دستور هانری سوم به طرف سمرقند، دربار تیمور فرستاده شد. وی در این سفر از شهر هایی چون خوی، تبریز، زنجان، سلطانیه، تهران، ری، اسفراین، نیشابور، مشهد، طوس، سمنان، ورامین و قزوین می گذرد. در سفرنامه كلاویخو مطالب ارزشمندی از مردم و آداب و رسوم آنها، ابنیه و شهر های ایران می توان برداشت كرد

  1. n. .

n

اسلاید ۵ :

شرح حال

nابراهم ولنتاین ویلیامز جکسن استاد دانشگاه کلمبیا بود و مدت چهل سال تدریس زبانهای هند و ایرانی را در ان دانشگاه بر عهده داشت.یکی از محققان نامدار امریکا در رشته زبان وادبیات و دین و ایین در ایران باستان به شمار میرفت.

nجکسن در سال ۱۸۶۲در یکی از خانواده های قدیمی شهر نیویورک بدنیا امد.نخست در مدارس خصوصی به تحصیل پرداخت و در۱۸۷۹موفق به دریافت گواهینامه دبیرستان شد.در ۱۸۸۳از دانشگاه کلمبیا به عنوان دانشجوی ممتاز در رشته ادبیات یونان و روم قدیم درجه لیسانس گرفت . در اخرین سال دوره لیسانس به اموختن زبان سانسکریت پرداخت.

nدر۱۸۸۷از دانشگاه کلمبیا موفق به درجه دکتری شد.و در همان سال برای تکمیل مطالعات هند و ایرانی خود به المان رفت.

nدر۱۹۰۱جکسن به ارزوی دیرین خود رسد یعنی راهی هندوستان شد و با پارسیان هند از نزدیک اشنا شد در ۱۹۰۳برای نخستین بار به ایران و اسیای میانه سفر کردو در این مسافرت بود که از کوه بیستون بالا رفت تا سنگنبشته داریوش بزرگ را از نزدیک بخواند و به اصطلاح روز به مطالعه دست اول بپردازد .

اسلاید ۶ :

nحاصل این سفر کتاب سفرنامه جکسن

nاست.جکسن در این کتاب شرح دل انگیز سفر خود را در ایران با مطالب تحقیقی و تاریخی و باستان شناسی که حکایت از احاطه و تبحر او در این رشته ها دارد بهم امیخته است.گرچه زمینه مطالعه و تحقیق جکسن ایران شناسی بود اما از همسایه ایران یعنی شبه قاره هند نیز غافل نبود.جکسن سفرهای بسیار به ایران زمین کرد چنانکه در ۱۹۱۱به هندوستان و در ۱۹۱۸-۱۹۱۹به ایران و در ۱۹۲۶به هند و ایران و افغانستان سفر کرد و بارها برای شرکت در کنگرههای بین المللی شرق شناسان و دیگر مجامع علمی به اروپا امد.

n

اسلاید ۷ :

ارگ عليشاه تبريزدر تبريز دو بناي تاريخي ديدني سراغ داريم كه تا حدي رو به ويراني نهاده اند.از اين دو بنا انكه نمايانتر است ارگ است كه از هر نقطه تبريز به چشم مي خورد.مردم تبريز اين ارگ را ارگ عليشاه مي خوانند

اسلاید ۸ :

مسجد كبود تبريز

nدومين بناي تاريخي كه از نظر هنر معماري جالبتر از ارگ عليشاه است مسجد معروف به مسجد كبود تبريز است.اين نمونه زيباي هنر اسلامي كه تاريخ بناي ان متعلق به نيمه قرن ۱۵ميلادي است اكنون يكباره رو به ويراني نهاده.اما ديوار ها و طاق هاي شكسته اش هنوز داراي خطوط متناسب و زيبا و پوشيده از كاشي هايي به رنگ ابي سير است.كه با رگه هاي زرد وعنابي وسفيدو سياه به صورت نقوش وطرح هاي زيباي اسليمي تزيين شده است.

اسلاید ۹ :

بازار تبريز

nبازارهاي تبريز از نظر معماري از نوع خاص بناهاي شرقي است.از چندين جريب زمين كه بر روي ان طاق هاي ضربي زده اند تشكيل شده است.در ساختن بازار اجر وديگر مصالح ساختماني به كار رفته است.بازار سقف دارد وهر قسمت ان به وسيله ي معبر باريك ودرازي از قسمت ديگرش جدا مي شودو در دو طرف ان دكان ها و شاه نشين ها ساخته شده اند.در فواصل معين درهاي بزرگي ديده مي شود كه مدخل سراها ي چار گوش وسر پوشيده اي را تشكيل مي دهندواين سرا ها جاي بار افكندن كاروان وارميدن كاروانيان است.بر روي هم چندان روشن نيست و تيره وتار است مگر در فواصل منظمي كه روزني در سقف پديد اورده اند تا از ان شعاع افتاب به درون بازار بتابد.فايده ي ديگراين روزن ها ان است كه گردو غبار را بيرون ميدهند.

اسلاید ۱۰ :

باغ شمال كاخ وليعهد

nاین قصر تابستانی که دارای باغهای زیباست در قسمت جنوبی شهر قرار دارد هرچند انرا باغ شمال میخوانند.این نامی که از کاخ کهنه تری که سابق بر این مخصوص ولیعهد بوده گرفته شده است.هنگامی که از ان دیدن کردم برف باریده بود که نتوانستم منظره واقعی انرا ببینم اما خیابانها و کوچه باغها و صف بندی درختان به نحو جالب و زیبایی طراحی شده است. دروازه ي قوسي شكل باغ كه از آجرساخته شده منظره اي دلنشين دارد.خود كاخ بيشتر از پاره اي از كاخهاي كذايي ايران كه غالبا از ان به خوبي مراقبت ميشود شايسته ي اين نام است.