لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود پاورپوینت صنایع چوب و ساز ه های چوبی توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت صنایع چوب و ساز ه های چوبی قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

اسلاید ۱ :

گیتار چیست ؟

به نظر می رسد که جد بزرگ تمام سازهایی که ما به عنوان کوردوفون از آنها یاد کردیم یک کمان موسیقی باشد که تنها یک سیم ساده به دو سر آن متصل بوده است که با کشیدن و رها کردن سیم صدایی در کمان ایجاد میشده که این صدا بوسیله یک تقویت کننده صوت که به آن متصل بوده تقویت میشده است.از آنجائیکه این سیم تنها یک صدای ساده ایجاد میکرده برای داشتن چندین صدا ابتدا یک سیم دیگر و سپس چندین سیم به اندازه های کوتاهتر به کمان بسته شده و از این طریق چندین صدا تولید گردیده.

اسلاید ۲ :

ادامه…

ازدیاد این سیمها و افزوده شدن یک جعبه تشدید صوت منجر به اختراع چنگ کمانی Harp Arqueeگردید. سپس سازی متشکل از مجموعه ای از سیمها به نام لیر ظهور کرد که در آن سیمهایی به طول مساوی کار گذاشته شد.

یونانیها دو نوع لیر داشتند ، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا، کیتارا بوسیله رمیها تغییر شکل یافت و نام گیتار نیز از همین کلمه گرفته شده است .

اسلاید ۳ :

ساخت گیتار:

تهیه چوب:

  به طور کلی چوب آلات مورد استفاده در بخش آلات موسیقی باید دارای ویژگی های زیر باشند:

 ۱ از مهمترین ویژگی های آن داشتن صدای با طنین ( قابلییت پخش صدا ) است. معمولا چوبهایی که دارای بافتهای ریز هستند این عمل را انجام میدهند مانند گردو.

۲ داشتن نقوش زیبا :درساخت ساز های موسیقی به منظور جلوه دادن به کار از چوبهای با نقوش زیبا استفاده میکنند.

۳ بسته به نوع  ساختمان یا محل قرار گرفتن با توجه به کاربرد چوب باید به مقاومت آن توجه کرد و از چوب مورد نظر استفاده کرد مثلا مقاومت کششی ،فشاری، سختی

 ۴ مقاوم بودن در برابر حمله قارچ، بید، باکتری

 ۵ نشان دادن عکس العمل خوب در برابر رنگ و چسب

اسلاید ۴ :

ابتدا چوبهای مورد استفاده در گیتار را تهیه نموده که معمولا در ساخت دسته از چوبهایی نظیر گردو،فوفل،کیکم و…و در ساخت صفحه معمولا از چوب ساج استفاده میکنند. چوبها باید عاری از هرگونه خوردگی ،ترک ،شکاف ،پوسیدگی و گره باشند زیرا هر یک از این عوامل به نحوی در انتفال صدا اختشاش ایجاد میکنند.

برای ساخت صفحه ابتدا دو چوب به ضخامت ۵ میلی متر، عرض  ۲۵ و طول ۶۵ سانتی متر، تهیه و پس از پرداخت کامل آن، آنها را بصورت قرینه برش می دهند به نحویی که الیاف کاملاٌ بصورت قرینه قرار بگیرند زیرا در غیر اینصورت صدا به خوبی انتقال نمی  یابد.

اسلاید ۵ :

 تفاوت صفحه رو و زیر در فشار و وجود سوراخ تولید صدا است.

 در ساخت صفحه رو باید مقاومت به فشار در نظر گرفته ، زیرا هنگامی که سیم گیرروی صفحه قرار می گیرد فشارکششی نسبتاٌ زیادی در حدود ۹۰ کیلو گرم به صفحه وارد می کند  چون هیچ چوبی به ضخامت ۵ میلی متر قدرت نگهداری همچنین  کششی را ندارد پشت صفحه ها از پل هایی استفاده می شود.

ساخت صفحه زیر معمولاٌ از همان چوبی که در ساخت بین دو صفحه استفاده می شود در نظر گرفته می شود بسته به نوع مدل گیتار از پل های مخصوص استفاده شده و در راه عرض صفحه با چسب چوب یا فنل می چسبد

اسلاید ۶ :

برای ساخت کناره گیتار (بین دو صفحه) از چوب با مقاومت خمشی و کششی استفاده می شود و الیاف چوب باید در راه طول آن به کار رود۰ به دو علت باید این چوب با حرارت پخته یا بخار داده شود ۱- اعمال فشار بسیار زیاد به چوب برای خم کردن چوب در صورت عدم استفاده از بخار آب که احتمال شکستن چوب وجود دارد

۲- تغییر شکل راحتر و استفاده از زمان کمتر هنگامی که چوب بخار داده شود و اصطلاحاٌ پخته شدن آن را آرام آرام خم کرده و در پرس مخصوص قرار داده تا خشک شود۰ خشک شدن باید در زمان زیاد و درجه حرارت کم انجام شود تا احتمال بروز معایب کم شود۰

اسلاید ۷ :

برای ساخت دسته گیتار از چوبهایی نظیرآبنوس ، فو فل ، رز و گردو استفاده می شودهنگامی که چوب دسته تهیه شد می توان به روش یک تکه و دو تکه آن را ساخت زاویه سر دسته با خود دسته ۱۱ تا  ۱۲ درجه است که بسته به مدلهای مختلف فرق می کند هنگامی که عمل چسباندن سر دسته به دسته انجام شد باید چوب را به حالت دسته در بیاوریم روی دسته باید کاملاٌ صاف باشد و هیچ گونه تابی نداشته باشد و اطراف زیر را با استفاده از چوبسا و سوهان یا حتی فرز(تیغه فرزهای مخصوص که صرفاٌ برای ساخت دسته گیتار استفاده می شود) استفاده کرد روی سردسته دو شیار برای عبور سیم و اتصال سیم ها به گوشی کوک وجود دارد که توسط مته ۱۰ انجام می شود و در جهت عمود بر آن از طرف کنارها ۶ سوراخ می خورد (هر طرف ۳ سوراخ) که گوشی ها از این سوراخها وارد می شود و به دسته پیچ می شوند اتصال دسته به بدنه از طریق کم و زبانه یا اتصال دم چلچله یا میخ چوبی استفاده می شود و با چسب به اتصال استحکام بیشتری می بخشد.

اسلاید ۸ :

هنگامی که دسته به بدنه چسبیده شد پس از نظارت برای اینکه معیوب و تابدار نباشد نوبت چسباندن فینگر بورد است ۰ فینگر بورد هم چوبی است که روی دسته می چسبد و صفحه ای است که انگشتان روی آن قرار می گیرند این چوب مهمترین قسمت تأ ثیر گذار در قسمت صدا است که نباید کوچکترین عیبی داشته باشدکه جنس آن از همان جنس دسته یا …. تهیه می شود این صفحه از بالای دسته تا بالای سوراخ صفحه ادامه دارد و با چسب چوب به دسته می چسبد پس از آن روی صفحه فینگر بورد محل چسباندن فرت است فرت میله کوچک فلزی است که به فواصل مختلف روی دسته به حالت کشویی و در عرض دسته کوبیده می شود پس از کوبیدن فرتها اتصال سیم گیر به بدنه انجام می شود۰

 سیم گیر بصورت آماده و تمام ساخته شده در بازار وجود دارد که سیمها از یک طرف به سوراخهای سیم گیر و به میله های گوشی کوک وصل میشوند

اسلاید ۹ :

پس از مونتاژ کامل قطعات گیتار پرداخت کاری کامل باید انجام شود برای رنگ کاری گیتار از رنگهای شفاف کننده یا پوششی استفاده می کنند که اکثراٌ در ساخت گیتارهای حرفه ای از رنگهای شفاف کننده مثل سیلر و کیلر و پلی استر و غیره استفاده می شودو در نهایت در جعبه های چوبی (کیس) یا جلدهای مخصوص وارد بازار می شود۰

اسلاید ۱۰ :

یونانیها دو نوع لیر داشتند ، یکی به نام لیرا و دیگری به نام کیتارا، کیتارا بوسیله رمیها تغییر شکل یافت و نام گیتار نیز از همین کلمه گرفته شده است .بعدها رو می ها برای نخستین بار سازهایی چون سیتارا ، پاندورا Pandora و فیدیکولا Fidicula را نواختند و از این راه آلات کوردوفن در تمام اروپا رواج یافت.در واقع نخستین گیتارهای واقعی در آغاز دوره رنسانس به ظهور رسید . این گیتار ها به دلیل داشتن بدنه ای باریک و شکلی مدور متمایز بودند.
به تدریج در قرنهای چهارده و پانزده پسوندهای موریسکا و لاتینا حذف شد و در سراسر اروپا آلات موسیقی خانواده گیتار با اسمهایی از قبیل : گیتارا ، گیترنه،گیترن Giteren( سازی سیمی مفتولی و منسوخ شده شبیه به گیتار که به زبان فرانسوی گیترنه و به زبان اسپانیایی گیتارا گفته می شد.) و شیتارا معین شدند.در همان زمان گروه زیادی از سازهای خانواده کوردوفن ، با اسمهایی از قبیل: