لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود پاورپوینت مسجد جامع ساوه توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت مسجد جامع ساوه قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

اسلاید ۱ :

 

مناره مسجد جامع

در بیرون از مسجد فعلی در گوشه شبستان شمالی مسجد مناره ای به ارتفاع

حدود۱۴ متر وجود دارد که تماما از اجرساخته شده ودر سه جهت جنوبی وشرق وغرب ان تزیینات اجری وکتیبه های اجری وجود دارد. درصورت بررسی باستان شناسانه درباغ شمالی  می توان ارتباط صحیح ومنطقی این مناره را با مسجد مشخص ساخت.

اسلاید ۲ :

 

در قسمت پایین منار جمله«لا نبی بعد محمد»سه بار به خط کوفی

بنائی با اجر نوشته شده است.

درزیر حاشیه دو کتیبه ای وجود داشته که به خط ثلث بوده است.

روی این کتیبه احتمالا نام سازنده منار را نوشته بوده اند مکه در حال حاضر فقط کلمه«بسعی» روی منار باقی مانده است.برروی حاشیه دوم منار کتیبه ای به خط کوفی وبا اجر که روی ان جملات زیر نوشته شده است وجود دارد:                     بسم الله الرحمن الرحیم…  {غیاث الدنیا والدین ابی شجاع محمد ابن ملکشاه سنه اربع وخمسائه

تاریخ روی منار ۵۰۴ هجری را نشان می دهد.

اسلاید ۳ :

در قسمت پایین منار جمله«لا نبی بعد محمد»سه بار به خط کوفی

بنائی با اجر نوشته شده است.

درزیر حاشیه دو کتیبه ای وجود داشته که به خط ثلث بوده است.

روی این کتیبه احتمالا نام سازنده منار را نوشته بوده اند مکه در حال حاضر فقط کلمه«بسعی» روی منار باقی مانده است.برروی حاشیه دوم منار کتیبه ای به خط کوفی وبا اجر که روی ان جملات زیر نوشته شده است وجود دارد:                     بسم الله الرحمن الرحیم…  {غیاث الدنیا والدین ابی شجاع محمد ابن ملکشاه سنه اربع وخمسائه

تاریخ روی منار ۵۰۴ هجری را نشان می دهد.

 

اسلاید ۴ :

قدیمی ترین اثر باقی مانده از تزیین گچ در گنبدخانه تزیینی است که در پایین دیواره ورودی سمت چپ مشاهده می گردد که احتمالا

مربوط به گنبد خانه قرن پنجم است. این تزیین سطوح دیواره داخلی وپایه های گنبد را می پوشانده ودارای نقش گل وبوته ونقوش هندسی تکراری است.

اسلاید ۵ :

اگر چه اجر در شالوده وجسم بنا های تاریخی به کار می رفته اما هنرمندان واستاد کاران سعی کرده اند از این عنصر در تزیینات این ابینه نیز استفاده کنند اجرای طرحهای متنوع در نما سازی بنا ها ساخت مقرنس های اجری  در ایوان ورودی  بسیاری از اثار به جا مانده حکایت از کاربرد وسیع ان در بنا های تاریخی دارد که پرداختن به شیوه های مختلف ان نیاز به مجالی جدادارد.

اسلاید ۶ :

گنبد خانه با تناسبات معماری قرینه سازی وگوشه سازی زیبا به ارتفاع حدود ۱۷متر بنا گردیده است. تزیینات کاشی کاری زیر گنبد وبرگرداندن ان در پوشش خارجی زیبایی جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.

اسلاید ۷ :

در جبهه شرقی مسجد نیز تعدادی شبستان با طاق های بلند وجود داردودارای طاق نمای  محرابی شکل می باشد در این جبهه نیز تغییر وتحولاتی بسیار صورت گرفته است.

اسلاید ۸ :

داخل محراب وبرروی ردیف اول نوشته ها ایه ۲۵۴ سوره بقره (ایه الکرسی) به خط ثلث گچبری شده که قسمتی از ان از بین رفته است. در ردیف بعدی ایه ۲۳۸ سوره بقره به خط ثلث گچبری شده است. بالای کتیبه مذکور ودر هشت لوزی شکل کلمه (علی)هشت بار به خط کوفی تکرار شده است

اسلاید ۹ :

—اساسا گچ به عنوان عنصری شکل پذیر کاربرد وسیعی در بنا های تاریخی خصوصا تزیین مساجد داشته است به همین دلیل مسجد جامع ساوه نیز از این ماده در سطح گسترده ای در بخش های مختلف شامل گنبد خانه اصلی وشبستان های جبهه جنوبی استفاده گردیده واثاربدیعی به وجود امده است.

اسلاید ۱۰ :

در ضلع غربی مسجد نیز ایوان عظیمی قرار دارد که از نظر تاریخ بنا وساخت وساز ان بسیار جالب توجه است. این ایوان از حیث ارتفاع وعمق ودهانه از حجیم ترین ایوانم های مساجد ایران محسوب می گردد. احداث ایوان غربی را می توان عظیم ترین ساخت وساز قرن هشتم هجری در نظر گرفت.