لطفا به نکات زیر در هنگام خرید دانلود پاورپوینت گرافيك كامپيوتري توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه دانلود پاورپوینت گرافيك كامپيوتري قرار داده شده است 2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید 3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد 4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد 5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار نخواهند گرفت

اسلاید ۱ :

  • در CRT های سیاه و سفید طرز عمل مشابه یک تلویزیون سیاه و سفید می باشد به این صورت که تفنگ الکترونی جریانی از الکترون ها را ساطع می کند که به طرف یک صفحه با لایه فسفری حرکت می کنند .
    • در بین مسیر الکترون ها توسط بخش منحرف کننده به سمت قسمت مورد نظر از صفحه حرکت می کنند و در نهایت متمرکز کننده اشعه را متمرکز می کند تا فقط یک پیکسل از تصویر روشن شود.

اسلاید ۲ :

  • متمرکز کننده

  متمرکز کننده اشعه الکترونی را متمرکز می کند و باعث می شود که به هنگام برخورد به صفحه فسفری فقط یک نقطه از صفحه تحریک شود

  • Control Grid

  این بخش مشخص می کند که چه تعداد الکترون در داخل اشعه قرار گیرد، هر چقدر ولتاژ این بخش منفی تر باشد تعداد الکترون هایی که از آن عبور می کند کمتر خواهد بود. این اتفاق اجازه می دهد تا بتوان شدت نقاط را کنترل کرد زیرا هر چقدر تعداد الکترون ها در اشعه کاهش یابد مقدار نور خروجی نیز کمتر خواهد شد و شدت تصویر پایین می آید.

  • بخش منحرف کننده

مشخص می کند که چه نقطه ای از صفحه باید هدف گرفته شود.

  • هنگامی که الکترون به صفحه برخورد می کند ماده فسفري مقداری نور ساطع می کند و در نهایت به دلیل اینکه مقدار نور خروجی ماده فسفری به صورت نمایی کاهش می یابد لازم است که تصویر چندین بار در ثانیه مجدداً رسم شود (عملیات Refresh) که این عمل باعث می شود که یک تصویر بدون لرزش بدست آید.

اسلاید ۳ :

  • پویش(scan)صفحه نمایش

در هر لحظه فقط یک نقطه روشن می باشد(منظور تفنگ الکترونی) و این نقطه روشن کل صفحه نمایش را به صورت خط به خط پیمایش می کند، پیمایش صفحه نمایش معمولاً بین۵۰ تا ۱۰۰ بار در ثانیه انجام می شود.

  • Refresh rate

 

به تعداد دفعاتی در ثانیه گفته می شود که تصویر scan می شود . هنگامی که refresh rate کاهش می یابد لرزش به وجود می آید زیرا چشم دیگر نمی تواند نورهاي ساطع شده از یک پیکسل را با یکدیگر ترکیب کند.

اسلاید ۴ :

CFF (critical fusion frequency)

  • به مقدار refresh rate ی که باعث می شود چشم تصویر را بصورت ثابت (پیوسته) ببیند CFF گویند.
  • یکی از عواملی که بر روی CFF تاثیر می گذارد ثبات ماده فسفری است که هر چه قدر مقدار نور در ماده فسفری ثابت تر باشد، میزان refresh rate می تواند کاهش یابد یا به عبارت دیگر مقدار CFF می تواند کمتر شود.
  • این مقدار یک رابطه غیر خطی از ثبات ماده فسفری دارد به این معنی که دو برابر کردن ثبوت ماده فسفری نمی تواند مقدار CFF را نصف کند.
  • عوامل دیگری مانند شدت روشنایی اتاق و شدت تصویر نیز می تواند سبب افزایش CFF شوند، آخرین عامل تعیین کننده CFF چشم بیننده و حساسیت آن می باشد.

اسلاید ۵ :

کیفیت تصاویر نمایشی

    کیفیت تصاویر نمایشی را با دو خصوصیت زیر می توان اندازه گیری کرد که عبارتند از:

  • Resolution

به کوچکترین واحد تصویر گفته می شود که می تواند یک شدت رنگی مشخصی را به خود اختیار نماید.

  • Contrast

دامنه شدت هایی است که یک تصویر می تواند دارا باشد.

اسلاید ۶ :

  • Horizontal refresh rate

به تعدادی از خطوط در ثانیه گفته می شود که CRTمی تواند آن را نمایش دهدکه این مقدار از حاصلضرب refresh rate در تعداد خطوط صفحه بدست می آید.

  • Vertical resolution

 Resolution عمودی در مانیتورهای raster ی وجود دارد، در صورتی که resolution عمودی، n خط در اینچ باشد اندازه یک نقطه ۱/n اینچ خواهد بود به عبارت دیگر این نوع resolution به فاصله نقاط بصورت عمودی برمی گردد.

  • Horizontal resolution

Resolution افقی به وسیله اندازه نقطه و سرعت خاموش و روشن شدن اشعه بر روی صفحه مشخص می شود و این سرعت با پهنای باند استفاده شده بر روی صفحه رابطه دارد. به عبارت دیگر به فاصله نقاط به صورت افقی resolution افقی گویند. شايان ذكر است سرعت روشن و خاموش شدن تفنگ الکترونی پهناي باند گويند

اسلاید ۷ :

انواع روش های پیمایش صفحه در CRT ها :

  • raster

   در این روش، پیمایش به صورت خط به خط انجام می شود (از بالا به پایین و از چپ به راست)

  • Interlace

   در این روش خطوط زوج و فرد بطور جداگانه پیمایش می شوند به این ترتیب که در ابتدا خطوط فرد (خط ۵،۳،۱،…) و سپس خطوط زوج (۶،۴،۲،…) پیمایش می شود، به عبارت دیگر پیمایش به صورت خط در میان می باشد.

  • Random یا vector

    در این روش فقط نقاطی که باید روشن باشند پیمایش می شوند و معمولاً برای کاربردهای علمی و خاص استفاده می شود. برای مثال اگر قرار باشد یک مثلث در صفحه رسم شود تفنگ الکترونی تنها اضلاع آن مثلث را پیمایش می کند.

اسلاید ۸ :

ØScreen server

  • یکی از مشکلاتی که در مانیتورها وجود دارد این است که اگر به صورت ثابتی اشعه تفنگ الکترونی به ماده فسفری صفحه نمایش برخورد نماید (برای یک مدت زمان طولانی) این امر باعث می شود که ماده فسفری خاصیت خود را از دست بدهد یا به عبارت دیگر این امر باعث از بین رفتن غشاء فسفری می شود.
  • برای جلوگیری از این امر برای صفحه نمایش یک سری screen server هایی در نظر می گیرند که باعث می شود اشعه تفنگ الکترونی بصورت ثابت و برای مدت زمان طولانی به یک نقطه از صفحه تابیده نشود.

Ø ناحیه Over scan

 حاشیه مشکی رنگ مانیتورهای CRT را ناحیه  over scan گویند. وقتی که تفنگ الکترونی می خواهد یک خط را پیمایش کند باید اطلاعات مربوط به آن خط را از حافظه کارت گرافیک load کند بنابراین مدت زمان کوتاهی صرف این کار خواهد شد که در نتیجه موجب ایجاد ناحیه Over scan می شود.

اسلاید ۹ :

q مانیتور های رنگی :

 در مانیتورهای رنگی به جای یک تفنگ الکترونی از سه تفنگ الکترونی استفاده می شود که هر   کدام از این تفنگ ها وظیفه ایجاد یکی از سه رنگ سبز، قرمز، آبی را بر روی سطح مانیتور دارند.

اسلاید ۱۰ :

vShadow mask

  • تلویزیون های رنگی و مانیتورهای raster همگی از یک نوع shadow mask استفاده می کنند. در این دستگاهها قسمت داخلی صفحه نمایش از مجموعه نقاط فسفری سبز، قرمز، آبی تشکیل شده است
  • Shadow mask یک صفحه فلزی نازک است که از تعدادی نقاط کوچک تشکیل شده و نزدیک صفحه نمایش نصب می گردد این صفحه طوری تنظیم می گردد که هر یک از سه تفنگ الکترونی بتواند فقط یکی از نقاط فسفری را بر روی صفحه هدف بگیرد.
  • نقاطی که بر روی shadow mask وجود دارند یک عامل محدود کنننده resolution صفحه نمایش می باشند یعنی هر چقدر اندازه نقاط روی shadow mask كوچكتر باشند resolution نیز افزایش می یابد
  • Shadow mask می تواند روشنایی صفحه نمایش را محدود کند زیرا در حالت عادی فقط ۲۰% از الکترون ها می تواند به صفحه برخورد کند و بقیه به shadow mask برخورد می کند.