تبلیغات در صنعت گردشگری

تبلیغات جهانگردی و توریست

به گفته کارشناس آلمانی با توجه به تحقیق در مورد کشورهای اسلامی، امروزه اعتراض شدیدی در مورد برگزاری یا ایجاد صنعت توریست و جهانگردی در کشورهای اسلامی بیان شده است که این تصویر منفی در رسانه های گروهی و غربی طراحی شده پیدا کرده است و توسط تبلیغات مناس طرح ریزی شده است.

تهران-مارس ۲۰۰۷ دنیس هاف (کارشناس مطالعات کشورهای اسلامی)که هم اکنون برای سازمان درون فردی آلمان و برنامه تجدید سازی آن در لبنان مشغول فعالیت هست بر این باور هستند که تاثیر استفاده از سیاست تبلیغات می تواند تصویر غلطی را از کشورهای اسلامی در رسانه های گروهی غربی نشان داده شده و به عنوان یک واقعیت است را تغییر دهند.
با توجه به کنفرانس های بین المللی آینده، در مورد کشورهای اسلامی که در ۳ تا ۵ ماه مارس ۲۰۰۷ در تهران برگزار می شود،آقای هاف اعتقاد دارد این کنفرانس می تواند قدم بسیار مهمی در پیشرفت توریست در کشورهای اسلامی که کلیدی برای رشد صنعت وپژوهش اقتصاد و ارائه و بهبود بخشیدن بین تمدن های کشورهای مختلف است، باشد.
آقای هاف که اکثر کشورهای خاورمیانه را گشته و کشورهای اسلامی از جمله ایران ،لبنان ،یمن و سوریه ،همچنان اشاره کرده است که کشورهای اسلامی از پتانسیل عظیمی که توریست را به خود جذب می کنند لذت می برند. اگرچه به نظر می رسد که مانع اصلی برای پیشرفت صنعت گردشگری و توریست در کشورهای اسلامی اکثرا نگرش منفی آنها در رسانه های گروهی می باشد.
از طرف دیگر تعدادی از کشورهای اسلامی مخصوصا در خاور شرق که از تاریخ و میراث فرهنگی خود که به هزاران سال ماقبل بر می گردد لذت می برند.نمونه هایی از آن تمدن ها پارسی ها،مصری ها،اوایی ها و به همان میزان مردم بین النهرین و یمن می باشند.از طرف دیگر در منطقه خلیج فارس ،بخش های زیادی هستند که برنامه ساختاری جاه طلبانه ای که که سالهای گذشته توسط مهندسین مشهور جهان و متخصصین کشورها طراحی شده است را به انجام رساندند. طیف گسترده ای از فرهنگ های گوناگون که تاریخی و معاصر هستند، یک پتانسیل برای توریست ها و دارایی مکانی را که هنن.ز خسته هستند را شامل می شود.
امروزه ایراد بزرگ همان تبلیغ و ترویج گردشگری و توریست در کشورهایی اسلامی همان تصویر منفی یا جنبه منفی آنها است که در رسانه های جهان پخش می شود.به همان نسبت که انفجار خطرناک است ،بچه دزدی و کشتار مردم نیزدر شرق آسیا نیز خبر مهم می باشد که در خاورمیانه و خیلی از کشورها اسلامی شنیده می شود.

 

توریست های معمولی غربی ترجیح می دهند که تعطیلات خود را در جنوب فرانسه بگذارنند بجای اینکه کنار ساحل یا دریای سرخ در مصر باشند.به زبان دیگر او نمی تواند تفاوتی بین کشورهای اسلامی و جامعه آنها قائل باشد بنابراین به گفته هاف ،نظریه او در این مورد محدود می شود که اخبار و تصوراتی که اغلب اشخاص این مطالب را از رسانه های گروهی شنیده یا دیده اند.هاف کسی است که در حال حاضر بعنوان ریاست یکی از قسمتها در عرب و اسلام می باشند ضمن اینکه مطالعات انجام داده در دانشگاه فری در برلین و اشاره ای به مسحی ها و مسلمانان و مطالعات آنها داد.هاف کسی که در حال حاضر ریاست یکی از قسمت ها از اعراب و اسلام را در

یکی از دانشگاههای بنام فریر در برلین دارد و با دید قوی بر مسیحی ها و مسلمانان و گفته های آنها و مجادلات آنان در قرن ۱۷بود.بر اساس فشارهای وارد شده بر روی کشورهای اسلامی مخصوصا کشورهای خاورمیانه انها احتیاج به آرامش و صلح به گونه ای برای جذب توریست های غربی زیادی دارند.او اعتقاد استواری مبنی بر اینکه مردم در کشورهای غرب باید بیشتر از فرهنگ اصیل و واقعی خود یاد بگیرند مذهب و زمینه های فرهنگی و جامعه گذشته خود و زندگی در شرایط جامعه های اسلامی دارد و این پیش داوری ها را در زمینه های فرهنگی و مذهب ترک کنند و غرض ورزی ها –آنها باید یاد بگیرند اکثریت آنها قاطعانه مسلمانانی در جهانند که خیلی مهربانانه و صلح آمیز با یکدیگر هستندهمچنین هاف اشاره کرد که سنت قدیمی و دیرینه خود فرهنگ و مهمان نوازی نسبت به یکدیگر رفتار می کنند و با استقبال گرم از هر توریست و فرد بیگانه در میهن خود استقبال می کنند.
طبق نظریه هاف تهیه تبلیغات و ایجاد آن یکی از موثرترین راههایی است برای مردم درباره عقاید آنها که در خارج از کشورهای اسلامی هستند.اشاره به سنت ها و ارزش های اخلاقی بالقوه که اکثریت آنها درباره کشوذرهای اسلامی بوده و اینکه چگونه آنها را باید نگه داری کند.هاف توضیح داد در بیشترین برگ برنده مربوط به کشورهای اسلامی است ،مخصوصا کشور خاورمیانه که در اصالت و ریشه خود فرهنگ و شیوه زندگی آنها به مشکل جامعه امروزی است.بهترین شیوه برای نگه داشتن این سنت ها و فرهنگ های متنوع مهمترین عامل سنت ها هستند که باعث توسعه هستند.بنای مبانی و اصول در فرهنگ و ارزش جامعه های اسلامی و برای تغییرات فرهنگ و ارزشهای اسلامی و شهر نشینان خارجی که با محدودیت هایی به کشور شما می ایند و به طرف این مسائل کشیده می شوند.این به چه معنی است که کشورهای اسلامی نباید روی توریست

های گروهی اشاره ای داشته باشند و بجای اینکه آنها راه چاره ای بیندیشید و راه های مناسبی برای آموزش ها ی آنها و همچنین تحصیلات و حفظ کردن فرهنگ و محیط زندگی و جامعه ای که هر کشوری دارد .مثال :راهی قابل دوام و مداوم می تواند خوش آمد خوبی برای هر دو کشور مهمان و میزبان برای بازدید کنندگان باشد که یاد بگیرند چگونه رفتار مناسب و شایسته ای تاثیر مناسب با مذهب و سنت آن فرهنگ کشور مهمان داشته باشند.مهمترین نکته این است که سفر کردن به کشورهای اسلامی به بینندگان این امکان را می دهد که آثار واقعی و واضح از جامعه های گوناگون را ببینند و با کمک کردن بتوانند تفاوت های تمدن های مختلف را خواهند فهمید و آشنا می شون

د.
هاف حدود دو سال از تحصیلات خود را در پاریس و مسکو و دمشق گذراند و برای ادامه و تکمیل تحصیلات خودش در علوم فرهنگ ها و گرفتن مدرک زبان عربی تلاش فراوان کرد.او همچنین سفرهای متعددی به تعدادی از کشورهای خاورمیانه داشته برای تحقیق و استخراج مطالب و حدود چند ماهی را در لبنان و یمن گذراند.سال گذشته اولین دیدار او از ایران شروع شد که شامل تعدادی از شهرهای تاریخی و مذهبی از جمله اصفهان –شیراز –مشهد-قم بوده است.با توجه به تجربیاتش از سفرهایش در ایران او می گوید : سال گذشته زمانیکه به ایران سفر کردم و از ویرانه های قصر داریوش بزرگ دیدن کردم دیدم او پادشاهی قدرتمند در پرسپولیس بوده و این اولین بار در زندگی ام بود که این چنین تصویری از هنر را می دیدم.من مطالعاتی در زمینه نوشته ها و کتیبه های قدیمی در زمینه تاریخی در دانشگاه سالهای قبل داشته ام و به سختی توانستم باور کنم تا زمانیکه با چشمانم کتیبه های قدیمی را که به خط میخی روی سنگ ها حکاکی شده بود دیدم.این یکی از بزرگترین آرزوهای من بود که این نوشته ها و کتیبه ها را که بصورت فشرده و دقیق کنار هم هستند را با سفرهایم به ایران ببینم و این آرزویم به حقیقت پیوست.
درست مثل خیلی از خارجیهایی که به ایران می آیند –هاف مردم ایران را خیلی مهربان و صمیمی و مهمان نواز توصیف کرد.”او می گفت مردم ایرانی خیلی عال و مهمان نواز نسبت به من بودند بطور مثال وقتی من در میدان نقش جهان اصفهان استراحت می کردم و نشسته بودم کمتر از ۵ دقیقه یک نفر به طرفم آمد و گفتگوی جالب و دوستانه ای را با هم داشتیم.
هاف اشاره میکند:ان آنجا که میدانم بیشتر توریست های خارجی که از کشورهای اسلامی می آیند مجذوب و شیفته همین مهمان نوازی های مردم ایرانی می شدند و خیلی زود با آنها ارتباط برقرار می کنند.
به اعتقاد هاف ” وجود تعدادی از مقررات خاص اسلامی در ایران از جمله نحوه پوشش اسلامی

که شامل پوشش کامل زنان یا منع نوشیدن مواد الکلی یک مانع اخلاقی برای سفرهای کوتاه مدت باشد و برای هیچیک از توریست های مسلمان کشورهای اسلامی باشد.
من فکر می کنم خیلی اشکار و واضح است که هر توریست باید به یک سری مقررات و سنت های مردم در هر کشوری که بازدید کننده آن هستند احترام بگذارند او اضافه کرد مسایل دیگری از قبیل مسایل امنیتی یا دیدن تصاویری از رسانه های گروهی قابل باور برای توریست ها هستند وقتیکه تصمیم و قصد سفر به کشورهای ایرانی را دارند.
با توجه به تحقیقات کارشناسان :تنوع و گوناگونی فرهنگ ها و زمینه و تاریخ بزرگ در کشورهای اسلامی عواملی و فاکتورهایی هستند برای دلگرمی توریست های خارجی که به این دیدار این گونه مکانها می آیند” اوگفت :در مورد من مطمئنا ابعاد تاریخی و تلفیق چند فرهنگ مختلف در یک مکان نکته مهم جاذبه آفرینی می باشد.بطور مثال وقتی شما روی دشتی از درختان زیتون ایستاده اید و کوه های بلند و مرتفع را می بینند.وقتی که گنبد طلایی یا کلیسایی مقدس را روی تپه ها صخره ای در آن دوردست رس ها می بینند احساس غرور و لذت می کنیداز اینگونه تاریخی ها و مذهب های گوناگون بنابراین با اینکه بیش از ۲۰۰۰ سال از تاریخ گذشته ولی پابرجا و زنده هنوز هستند.
از بین کشورهای خاورمیانه هاف دیداری از کشورهای دوردست رس داشته و به گفته وی سوریه خیلی جذاب و زیبا به نظر می آید و خیلی تمدن دیرینه و قدیمی از عهد کهن دشته و با صداقت و روراستی و مهمان نوازی آنها روبرو شده است.از وقتی که زبان عربی را یاد گرفتم به مدت یک سال در مسکو –وقت کافی برای دیدار و لذت بردن از کشورهای گوناگون داشتیم .دیدار سوریه به معنی کشف و جستجوی آوایی و لغت ها آن شده از جاییکه الفبا اختراع شدکه شما آمفی تاتر روم از بوسررا را می بیند و استراحت در مسجد امویه در مسکو می کنید که مورد توجه قرار گرفت و قصر یا قلعه کراک دس چویلرز و بالاخره از یک منطقه عبور می کنید که کمی شلوغ است و بازاری است سوک آلپو نام دارد.که برای خرید سوغات برای دوستان به آنجا می روند هاف اضافه کرد در سوریه شما شانس این را دارید که از سفر تنهای خودتان لذت ببرید .مهمترین کار رسمی و ظاهری توریست ها نیاز آنها به منفعت پربار و سودمند و مناسب گردشگری است.طبق نظریه هاف : کمک به حفظ و نگه داری میراث فرهنگی و تنوع مذاهب است تاثیرات با ارزشی که ۱۱۰/۹ اتفاق توریست ها در کشور های اسلامی شده است به گفته هاف :متاسفانه ۱۱/۹ درصد از تصورات گروهی از کشورهای اسلامی بهتر شده است در هر کشور مسلمان که بستگی به گفتگوهای تمدن ها دارند.
در آخر هاف اظهار امیدواری کرد که برای ایجاد تغیراتی در صنعت گردشگری و درک متقابل دو کشور با برگزاری جلسات و گفت گوهای دوستانه و هماهنگ میتوان آن را اجرا کرد. همه کشورها می توانند یک قدم واضحی برای رفع این سوء تعبیرها داشته باشند که همه توسط سیاست های اخیر و تنش هایی که از سوی تروریست ها شده بود تحریک شده اند.
بر طبق تحقیقات برای رسیدن به صلح جهانی با تکیه بر فهم و درک متقابل،هاف پیشنهاد کرد که کشورها مخصوصا کشورهای اسلامی تصویر غلطی از آنها نشان می دهند باید تعداد برنامه های جذاب تولید و تغییراتی در نحوه آموزش و تحصیلات دانش آموزان ایجاد کنند.

برگزار کردن صنعت گردشگری(توریست)به ایجاد تصویر واقعی اسلام کمک می کند.
یک دانشمند مالزیایی از دانشگاه اتارا معتقد است که کشورهای اسلامی برقراری ادامه وجود سوءتعبیرات و در میان گرفتن اسلام توسط کیفیت بالای سرویس های توریست ها در دانستن فهم و درک بهتر اسلام تلاش کنند.
تهران –مارس ۲۰۰۷(میزگردی سی ان ان)
کنفرانس بین المللی برای گردشگری در کشورهای عصر دیروز ادامه داشت با سخنرانی عبداقادر دین –پروفسوری از دانشگاه ارتارا در مالزی .
در سخنران خود غدیر دیانی گفت : که همه کشورهای اسلامی از ارزش های اقتصادی که گردشگری و توریست ها دارند با خبرند اما تعداد کمی ازآنها قادر به تولید این پتانسیل ها به برای جذب آنها هستند.اگرچه تعداد زیادی از نماینده های ظاهری که هدف آنها کنترل و نظارت کشورها می باشد و همچنین نماینده های داخلی ممکن است برای سطح هایی که به آنها اجازه توسعه مناسب و موفق داده می شود طراحی شوند ،توسعه صنعت گردشگری داخلی توسط نماینده ها ی خارجی انجام می شودو بخش داخلی آن ممکن است با این وجود یک کاری در مورد موقعیت و توسعه گردشگری بین المللی انجام دهد،در واقع همچنان ممکن است وسیله ای برای توسعه فعالیت های دیگری از جمله فعالیت های اقتصادی می باشد.(به گفته کادین دین در سخنرایش)و بعد اورشد و پتانسیل های عمرانی و آبادانی در ترم های مختلف در هفت واحد طبقاتی طبقه بندی کرده که بصورت یک نظام و چهارچوب شامل:جذابیت ،آگاهی ها و اطلاعات کافی ،قابلیت دسترس و قابلیت اجرا و امکان دادن آژانسها و پاسخگویی با توجه به دقت و توجه روی نقش مذهب به عنوان یک پایه و اساس در مدیریت توریست و گردشگری می باشد.
با توجه به “قادر این” در مورد بحث مسلمانان جهان در قبل یکی از فهم های مهم و تفاوت های آنها این است که :هر تلاشی که برای ساختن یک شرح حال از مسلمان و کشورهای مسلمان و کشورهای ساخته می شود با تنوع های فرهنگی و تنوع در تاریخ و سنت ،جغرافیایی ،سیاست ،اقتصادوفرهنگ.در یک مصاحبه اختصاصی با سی اچ ان( دکتر عبدالعزیز این ) اشاره کرد به تنش مهم بخش خصوصی در حمایت کردن از گردشگری و توریست کشور مالزی در سالهای اخیر است.
پروفسور مالزیایی از دانشگاه اوتارا –معتقد است آزمایشات انجام شده در بخش مالزی در سالهای اخیر به شرح زیر می باشد:
چگونه مالزی در صنعت گردشگری با وجود این طرح فاسد و خراب رونق گرفت؟
در کشور ما پیشنهادهای تاثیر گذاری هستند که توسط بخش های خصوصی و عمومی دنبال م

ی شدند ،در حال حاضر ما صدها شرکت های گردشگری در سراسر نقاط جهان داریم.به گمان من یکی از آنها همچنین در تهران هست که مربوط به کشور مالزی می باشد.
نقش این شرکت ها و موسسات در توسعه و پیشرفت توریست مالزی چیست؟
هردو آنها به جذب توریست کمک می کنند و توریست های مالزیایی و ارائه طرحهای خوب برای کسانی که با کشور ما آشنا نیستند بنابراین می توان گفت برای توسعه صنعت گردشگری ما به مردم و بازاریابانی برای این رشته نیازمندیم که راهنمای این توریست ها می باشند.از طرف دیگر سیاستمداران هم می توانند توریست ها را به کشور خود جذب کنند.بطور مثال سخنرانی سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران که در مجلس عمومی ریاست متحده در سال ۱۹۹۷ که هدف آن اعلام به “یو ان” در سال ۲۰۰۱ در ایالت متحده در گفتگویی در مورد تمدن ها بود”.به عنوان یک مسلمان به خود بالیدم .ما می توانیم از بهترین شیوه ممکن استفاده کنیم از جمعیت مالزیایی و سیاستمداران آن و تشویق آنان برای دیدار از مالزی.
آیا ایران می تواند از این پتانسیل ها برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کنند یا نه؟شما چگونه فکر می کنید؟
بطور مثال من در مطالعاتم خواندم که ایران هزاران کاروانسرا داشته و هم اکنون دوست ایران طرحی برای ساختن بیشتر هتل های متعدد دارد.در حالیکه شما یک چنین سیستم برای جذب توریست دارید به ندرت گرایشی است که برای اقامت از هتل های آمریکایی استفاده شود.
سنت قدیمی ایرانی می تواند قابل اجرا باشد در حالیکه راهها و شکل های سنتی زندگی امروزه رنگ باخته و اثری از آنها نیست.البته ساختن هتلهای جدید و شیک نظریه خوبی است و از نظر ما هم ارزشی دارد ام دراین زمان یک سری همسانی بین تاریخ و تمدن ایرانی با سنت ها باید اجرا شود.از طرف دیگر ایران باید از توریست ها بخواهد که در ضمن سفرهای خود به ایران خاطرات خود را در خارج از کشور به چاپ برسانند به نظر من این فکر خوبی است تا به این شکل خیلی از سوءتعبیرهای منفی در مورد کشور ایران از بین برود.