ويژگيهاي شغل عكاسي
۱-مقدمه
۲-پيدايش عكاسي در جهان
۳-نقش فيلمهاي عكاسي
۴-ساختمان فيلمهاي عكاسي
۵-پيدايش عكاسي در ايران

مقدمه
ويژگي هاي عكاسي و شناخت ماهيت آن به عنوان رسانه اي كه جايگاههاي متعددي در زمينه هاي مختلف يافته ،جز از اين طريق مطالعه ا ين ويژگيها ميسر نمي شود.
در حقيقت،عكاسي سه ويژگي علمي،صنعتي وهنري داردوبايد پذ يرفت كه عكاسي نه تنها علم يا صنعت وهنر،بلكه از هريك نشانه اي بسزا دارد،زيرا درآغاز، عكاسيمانند يك پديده علمي تولديافت وقوانين علمي در پيشرفت آن موثرافتاد ندو سپس مانند يك صنعت رونق گرفت وآنگاه جنبه هنري يافت.به طوري كه امروزه ازآن در سه مرحله مذكور تواما يا جداگانه بهره برداري مي كنند.
در صنعت عكاسي مي كوشند تا دستگاههاي مجهزتروموادبهتر بسازندتااحتياجات روزافزون بشررامرتفع سازدوكوشش صنعتگران براي بهتر كردن آن ادامه دارد. از جنبه هنري نيز،روزانه هزاران عكس از صحنه هاي مختلف تهيه مي شود اما كم نيستند عكسهايي كه باتوجه به جنبه هاي زيبا شناسانه تهيه شده اند وآنها را به خاطر خنبه هنريشان مورد توجه قرار مي دهند.

مشاهده وثبت دقيق بسياري از پديده هاي علمي ومطالعه لحظات بسيار زود گذر،در تحقيقات وآزمايشهاي علمي ميسر نشد مگربه كمك عكس.دقت عمل عكاسي وباز سازي واقعيت،تكيه گاه مستحكمي است كه محققان مي توانند به آن تكيه كنندوتحقيقات خود را سامان دهند.
استفاده ازاشعه ايكس براي تصوير برداري از درون اجسام وزواياي غير قابل رويت،كاربرد بسيار موثري در علوم پزشكي و صنعت دارد.عكاسي مادون قرمزوماوراي بنفش در مطالعات علمي،تحقيقي،پزشكي،نظامي وپليسي،امروزه بسيار مهم است.

پيدايش عكاسي در جهان
اواخرقرن هجده واوايل قرن نوزدهم،پديده هاي متعدد علمي به جهانيان معرفي شد.كشتي بخار،گازروشنايي،تلگراف،راه آهن وعكاسي از جمله اين پديده ها است. عكاسي دراروپا متولد شد ودر امريكا به تكامل رسيد .ژوزف نيسفورني ئيس افسر بازنشسته ارتش فرانسه،پس از مدتها تلاش وتحقيق سرانجام توانست در سال۱۸۲۲اولين عكس دنيا را به ثبت برساند.
ني ئيس اين عكس را در املاك شخصي خودواقع در دهكده اي به نام سن لودووا رن۲در چند كيلومتري سورسن تهيه كرد. سال ۱۸۲۲درواقع سال اختراع عكاسي است.

اتاقك تاريك اززمانهاي بسيار دور شناخته شده بود.در قرن يازدهم،حسن ابن هيثم(دانشمند مسلمان اهل بصره)از اتاقك براي ديدن ستاره هاومطالعه خسوف و كسوف استفاده مي كرد.
اتاقك تاريك،عبارت بود از جعبه يا اتاقكي كه فقط بر روي يكي از سطوح آن روزنه اي ريز، تعبيه مي شد. نور از روزنه عبور كرده، تصويري نسبتا وا ضح اما وارونه بر روي سطح مقابل تشكيل مي داد.
در سال۱۵۵۰ژرم كاردان،رياضيدان ايتاليايي،روزنه اتاقك را به يك عدسي محدب مجهز كرد و بدين ترتيب، تصويري واضح تر به دست آمد.در قرن هفدهم،آينه۴۵درجه،بدان افزوده شد.آينه،نورمنعكس شده از موضوع را بر روي صفحه اي در داخل اتاقك مي تاباند.

بعدها نوع ديگري از اين اتاقكها بهئ صورت تا شوساخته شد كه آن را برروي ميزيا محلي تخت قرار مي دادندوعدسي آن را رو به موضوع مي گرفتند. نور،پس از عبور از عدسي به آينه برخورد مي كرد،آينه ۴۵درجه تصوير را به صفحه شيشه اي مات،كه در سطح بالاي جعبه قرار داشت،مي رساند.
تا اين زمان چيزي به نام عكاسي وجود نداشت،تا اينكه در يكي از روزهاي سال۱۷۲۷در آزمايشگاه

شولتر۱شيميدان آلماني برروي كاغذي آغشته به نيترات نقره Ag(No3) وآهكCaCo3 ،برگ درختي مي افتد. پس از مدتي شولتز،براي برداشتن كاغذ به محل مراجعه كرد،مشاهده كرد كه كاغذ مثل هميشه سياه شده است.اما به محض آنكه برگ را از روي آن برداشت با كمال تعجب ديد محلي كه برگ بر روي آن قرار گرفته بود هنوز سياه نشده بود،او متوجه مي شود كه برگ درخت مانع رسيدن نوربه آن قسمت شده ،د رنتيجه باعث تيره نشدن آنجا شده ايت. هر چند كه عمر اين پديده بسيار كوتاه بوده وتصوير برگ در اثر تابش نور از بين رفت،امااين واقعه بسيار ساده ، باعث آغاز فعاليت هاي وسيع براي شناسايي مواد حساس به نور شد.

چند سال بعد مواد ديگري كه به نور حساس بودند، شناخته شدند. دانشمندان با قرار دادن صفحات آغشته به مواد حساس در اتاقك تاريك،در تلاش به دست آوردن تصاويري بودند.اما نور اتاقك تاريك براي اثرگذاشتن برروي مواد حساس كافي نبود. از سويي ديگر تصويرهاي شكل گرفه نيز با قرار گرفتن در معرض نور شديد،از بين مي رفتند.
سال۱۸۱۹سرجان هرشل انگليسي ,محلول ثبوت را كشف كرد.

هيپوسولفيت دو سود ماده اي بود كه (هرشل ) به عنوان ماده ثابت كننده ي تصوير معرفي كرد. جالب توجه است كه اكنون نيز تركيبات اين ماده به عنوان محلول ثبوت استفاده مي شود.او همچنين با تركيبي از كلمات (Photo) به معناي (نور) وGraphein)) به معناي (رسم كردن) واژه فتوگرافي را ابداع كرد. اين واژه امروزه براي عكاسي به كار برده ميشود. هرشل،الفاظ Negative (منفي) وPositive (مثبت) را در مورد تصاوير نيز به كار برد .
سرانجام ژرف نيسفورني ئيس (شخصي كه در ابتداي مطالب از اونام برده شد) موفق شد براي اولين بار مواد حساس را در اتاقك تاريك به كار برد. او حدود هشت ساعت به آن نور داد،سپس آن را ظاهروثابت كردوبدين ترتيب اولين عكس ثابت دنيا به ثبت رسيد. ني نئيس اين روش را هليو گرافي يا ترسيم به وسيله خورشيد نامگذاري كرد. زمان طولاني نور دهي،ناشي ازحساسيت بسياركم ماده ي حساسي بودكه اوساخته بود.

 

پس از چند سال ني نئيس كار خود را با شخصي به نام(لويي ژاك مانده داگر ) ادامه داد. داگر، نقاش دكور تئاترو صاحب گالري در پاريس بود.او نيز مدت ها پيش، در پي ثبت تصويري بود كه در اتاقك تاريك ديده مي شد. اما در اين راه توفيقي نيافته بود.
( داگر) كار (ني نئيس)را پس از مرگ او ادامه دا د وپس از چند سال روشي را ابداع كرد كه آ ن را (داگر ئوتيپ ) ناميد. اين شيوه به سرعت گسترش يافت و عكسهاي بسيار زيادي بدين طريق گرفته شد.
علاوه بر(داگر) و (ني نئيس)افراد بسياري در گوشه وكنار جهان به تحقيقات خود درباره عكاسي ادامه مي دادند . (ويليام هنري فوكس تالبوت۴ )انگليسي ، با تهيه تصوير نگاتيو در ابعاد كوچكتر ،بزرگ سازي تصويروبه دست آ وردن تصوير پو زتيو يا مثبت دو مرحله اصلي را در ظهور عكس تكميل كرد شيوه تالبوت اكنون نيز كاربرد دارد .

با كشف (امولسيون تر۵ )زمان عكسبرداري به۲تا۳ ثانيه تقليل يافت و از طرف ديگر،افراد بيشتري از مردم ،آن هم با هزينهي بسيار كمتر از شيوه هاي پيشين ، توانستند از خود عكس داشته باشند . تا آن زمان كمتر كسي قادر به تامين هزينه تهيه عكس بود. با اختراع امولسيون تر يا كلوديون ۶ ) حجم زياد وسايل كوچك شد ولازم بود كه عكاس ماده حساس را ساخته، بلافاصله بر روي شيشه اي بمالد و قبل از خشك شدن ، عكس گرفته شده ، ظاهر شود . تمامي اين اعمال ، اغلب در تاريك خانه هاي سيار انجام مي شد .
با اين وجود عكاسي هنوز نقيصه هاي بسياري داشت .سنگين بودن دوربين و سه پايه و چادر سياه رنگ ( كه به منزله تاريك خانه بود ) و مسايلي از اين قبيل ، كار عكاسي را دشوار مي ساخت . اما استقبال مردم از عكاسي رو به فزوني مي رفت .
پس از سالها تحقيق و جستجو ، سرانجام يك پزشك انگليسي به نام ريچارد مادوكس ماده اي حساس معرفي كرد كه با استفاده از ژلاتين و برومور نقره و ماليدن آن بر روي سطح شيشه به دست مي آمد . به اين ترتيب ، روش طاقت فرساي ” امولسيون تر ” پايان پذيرفت و روش نوين امولسيون ژلاتين دار يا امولسيون خشك به وجود آمد. اين روش ، اين امكان را فراهم ساخت كه شيشه هاي آماده شده براي عكس برداري به محلهاي ديگر حمل شوند و پس از عكس برداري مجددا براي مراحل ظهور و ثبوت به لابراتوار باز گردانده شوند . همچنين زمان عكس برداري به ثانيه تقليل يافت .

در كنار پيشرفتهاي شيمي ، فيزيك عكاسي نيز راه ترقي را به سرعت طي مي كرد و هر روز وسايلي جديد معرفي مي شد تا آنجا كه به جاي ماده ي سنگين و شكننده ي شيشه ، ابتدا كاغذ و سپس از ماده ي سلولوئيد براي پايه ي مواد حساس استفاده شد . از اين تاريخ عكاسي مدرن متولد شد و هر گونه تغييرو تعديل امكان پذير گرديد .
با گذشت زمان فيلمهاي رنگي ساخته شد، فلاشهاي عكاسي پا به عرصه ي وجود گذارد و زمان عكس برداري بسيار كوتاه شد .

نقش فيلمهاي عكاسي

دانشمندان وعكاسان بسياري بر روي فيلم ها مطالعه و تحقيق كرده و هر يك به سهم خود در ارتقاي كيفيت آن گام برداشته اند. سرانجام پس از سال ها تلاش وكوشش ، باشناسايي هالوژن هاي نقره (برمور،كلرور،يدورنقره) انقلابي در ساختمان فيلم ها ايجاد شد.
هالوژن هاي نقره داراي خواصي هستند كه از آن جمله دو مورد زير قابل اشاره است:
۱- به نور حساسيت دارند.
۲- پس از نور ديدن، احيا شده وبه فلز نقره تبديل مي شود.
باشناسايي هالوژنهاي نقره،روش هاي قديمي حساس كردن صفحات منسوخ شد.امروزه عملا ژلاتين وبرمورنقره اساس ساختمان فيلم هاي عكاسي را تشكيل مي دهد.
ساختمان فيلم هاي سياه و سفيد

يك فيلم عكاسي از چندين لايه ساخته شده كه هر يك نقش معيني دارند. لايه هاي تشكيل دهنده فيلم هاي سياه وسفيد عبارتند از: لايه محافظ ، امولسيون ، پايه فيلم، لايه ضد هاله .
الف- لايه محافظ: پوشش بالايي فيلم ها است كه از جنس ژلاتين سخت ساخته مي شود . اين لايه تا حدودي از امولسيون در مقابل خراش محافظت مي كند.
ب- امولسيون(سطح حساس به نور): امولسيون تركيبي از ژلاتين و املاح نقره است. ژلاتين را از پوست واستخوان حيوانات به دست مي آورند. اين ماده باعث مي شود املاح نقره رسوب نكنند ودر ژلاتين معلق بمانند.
ج- پايه: در گذشته، ماده حساس را بر روي شيشه هاي نازك وبدون رگه، كاغذ، استات سلولز و… مي كشيدند،اما امروزه امولسيون يا سطح حساس را بر روي پايه اي از جنس پلاستيك كه قابل انعطاف و شفاف است، مي كشند.

د-لايه ضد هاله:هنگامي كه نور از محيطي به محيط ديگر نفوذ مي كند،دچار انكسار و انعكاس مي شود به اين دليل هنگامي كه نور به امولسيون فيلم مي تابد، دسته اي از پرتوهاي نور به املاح نقره برخورد كرده ، دسته اي ديگر- كه از لابلاي امولسيون عبور مي كنند- از پايه فيلم مي گذرد. به اين ترتيب و به علت تغيير محيط، مقداري ازشعاع هاي نور پس از برخورد با پايه دوباره به طرف امولسيون منعكس مي شوندو مجددا امولسيون را از زير نور مي دهد. چنين انعكاس هايي ممكن است دور نقاط درخشان تصوير ايجاد هاله نموده، از وضوح تصوير بكاهد. براي جلوگيري از اين پديده، سطح

زيرين پايه فيلم ها را بكمك رنگ هاي تيره مي پوشاند تا نور عبور يافته از امولسيون و پايه را كاملا به خود جذب كند. ضخامت لا يه ضد هاله ولايه محافظ تقريبا يكسان است.لايه ضد هاله در مرحله ظهور شسته وا زسطح فيلم جدا مي شود.
آشنايي با خواص فيلم ها

فيلم هاي عكا سي با حساسيت مختلف نيز از ويژگيهاي خاص بر خودار اند كه عبارتند از :
الف) تاثير حساسيت فيلمها بر دانه هاي تصوير : اندازه املاح نقره در امولسيون حساسيت هاي مختلف فيلمها را بوجود مي آورد . هر چه اندازه دانه هاي نقره ريزتر باشند ، حساسيت فيلم كمتر است .بنابراين ، اگر فيلمها ي با حساسيت زياد را بزرگ كنند ، دانه هاي شبيه به برفك بر روي تصوير نمايان مي شود .اين دانه ها را گرين مي نامند. با ايجاد دانه ها از جزيئات تصوير كاسته مي شود .اما تصوير فيلمهاي با حساسيت كم را بيشتر مي توان بزرگ كرد .
ب) تاثير فيلم ها بر كنتراست :علاوه بر دانه هاي تصوير، حساسيت هاي مختلف، بر كنتراست تصوير نيز تاثير مي گذارد. كنتراست به معناي تضادو تبا ين است. تضادو اختلاف ميان سطوح سفيدوتيره تصوير هنگامي كه بين سطوح سياه و سطوح سفيد ۸ دامنه خاكستري وجود داشته باشد، كنتراست معمولي است، اما وقتي كه تعداد پله هاي خاكستري از ۸ افزايش يافت، كنتراست كاهش مي يابد. يعني، تصوير ملايم تر مي شود. با افزايش سطوح تيره وروشن در تصويرو كاهش پله هاي خاكستري، كنتراست تصوير بيشتر شده، تصوير خشن تر به نظر مي رسد.

فيلم ها مادون قرمز
بيشترين استفاده اين فيلم ها ، در قلمرو علمي ،پزشكي،صنعتي و نظامي است ،اما گاهي اثرات وبژه و چشمگير آن، براي عكاساني كه طالب خلق آثار غير متعارفند،ايجاد جاذبه مي كند. اين فيلم ها ،شبيه امولسيون هاي عكاسي معمولي است و با داروهاي ظهور معمولي ظاهر مي شود.
با فيلم هاي مادون قرمز، از باز تابش اشعه هاي مادون قرمز، از سطوح مختلف عكسبرداري مي شود. اين اشعه ها از چشم انسان پنهان است. اين فيلم ها نسبت به پرتوهاي نور،

بسيارحساسند. بنابراين،آنها را در تاريكي كامل در دوربين قرار مي دهند وپس از عكسبرداري، در تاريكي از دور بين خارج مي كنند. در تصاوير به دست آمده از اين فيلم ها،مناطقي كه اشعه مادون قرمز را جذب مي كنند، به شدت تيره و سطوحي كه اشعه مادون قرمز را منعكس مي كنند روشن و سفيد ثبت مي شوند كه حالت و جلوه جالبي در تصوير ايجاد مي كند.
در كنار شاخص حلقه واضح سازي اغلب لنزها، نقطه قرمزي وجود دارد اين نقطه در مورد عكاسي با فيلم هاي مادون قرمز به كار مي رود. پس از واضح سازي بايد، بايد عد مقابل شاخص متراژ را به روبروي نقطه قرمز انتقال داد.علت اين مسئله، اختلاف طول موج امواج مادون قرمز مي باشد.چون طيف وسيع رنگ هاي موجود در طبيعت، حاصل تلفيق رنگ ها است. پيش بيني رنگ هاي ناشي از كار با فيلم هاي مادون قرمرنگي مشكل است.

ظهور فيلم
فيلم هاي رايج عكاسي را بايد در تاريكي مطلق ظاهر كرد . اين كار به دو طريق ظهور در تشتك و ظهور با تانك ظهور ، صورت مي گيرد .
امروزه از روش ظهور در تشتك كمتر استفاده مي شود ، زيرا علاوه بر اينكه از دقت كافي برخوردار نيست ، عكاس مجبور است در تمام مراحل ظهور در تاريكي بسر ببرد. تماس مداوم با مواد شيميا يي نيز به نوبه خود ، بيماريهاي پوستي متعددي به همراه دارد . اما در روش ظهور با تانك ظهور فقط مرحله پيچيدن فيلم به دور قرقره در تاريكخانه انجام مي شود و مراحل ظهور در روشنايي صورت مي گيرد .

علاوه بر آن در مصرف داروهاي ظهور نيز صرفه جويي مي شود و خطر تماس با آنها به حد اقل مي رسد . داروهاي ظهور ، بسيار متنوع اند و هر يك استفاده خاصي دارند ، داروهاي ظهور كنتراست كم ، داروهاي ظهور كنتراست معمولي ، داروهاي ظهور كنتراست زياد ، داروهاي ظهور با وضوح زياد ، داروهاي ظهور سريع و داروهاي ظهور ريزدانه از اين جمله است .
عموما تلاش مي شود كه فيلم ، با كنتراست و غلظت متعادل و معمولي ظهور شود . داروي ظهور ، تركيبي از چند ين ماده شبميايي است كه به اسامي گوناگون معرفي شده ا ند . داروي۷۶D. كداك پر مصرف ترين و رايج ترين داروي ظهور نگاتيو سياه و سفيد است .

داروهاي ظهور به صورت پودر يا مايع غليظ شده ساخته مي شوند . داروهاي پودر به صورت تر كيبات بسته بندي شده و تركيبات مجزا عرضه مي گردند.داروهاي پودري ، ارزانتر است ، اما كار با نوع مايع بسيار ساده تر مي باشد . در راهنماي داروهاي بسته بندي شده ، طرز تهيه و آماده سازي آنها توضيح داده شده است . براي تهيه محلول و نگهداري داروها ،رعايت نكات زير ضروري است:
۱) به حجم آب كه در راهنما و يا فرمول داروها اشاره شده توجه كنيد .
۲) لازم به تذكر است از آب تصفيه شده و بدون املاح و در غير اين صورت ،از آب جوشيده و

سرد شده استفاده شود.
۳) به دماي توصيه شده براي ساختن داروها توجه كنيد، زيرا دماي ،بيشتر علاوه بر تجزيه تركيبات داروها ، عمر آنها را كاهش مي دهد و برخي ازتركيبات داروها در دماهاي كمتر حل نمي شوند.
۴) داروها را به تدريج و در حالي كه محلول به آرامي هم زده مي شود ، به آب اضافه كنيد.
۵) براي حل كردن تدريجي تركيبات دارو، و به وجود نيامدن كف،محلول رابه آرامي هم بزنيد.كف كردن محلول ،باعث اكسيد شدن دارو خواهد شد.
۶) براي هم زدن محلول از ميله هاي شيشه اي ،پلاستيكي ياP.V.C يا چوبي استفاده كنيد.
۷) به علت گرم بودن محلول و امكان وجود ناخالصي ها يي در دارو كه ته نشين نشده اند، بلافاصله از داروي آماده شده استفاده نكنيد.
۸) از تماس مدام داروها با پوست جلوگيري كنيد.

داروي ظهور به صورت خالص يا رقيق شده استفاده مي شود. براي رقيق كردن، كافي است داروي خالص با مقداري آب تركيب شود. به عنوان مثال داروي ۱+۱ (يك به يك) تركيبي از يك قسمت داروي آماده شده با حجم مساوي آب است.